Muller: "Det här handlar inte om mig"

Krismötet mellan Saab och kineserna fortsätter samtidigt som Victor Muller är på väg till Holland för att begrava sin pappa. Han skräder inte orden över sin besvikelse över att kineserna inte håller sig till deras tidigare avtal. – Allt utom att Messias skulle komma tillbaka fanns på listan över sådant som skulle uppfyllas för att de skulle betala, säger han till TT.

ANNONS
|

Saabs vd Victor Muller uppges inte delta i det krismöte som pågår i Stockholm med representanter från Saab, Pang Da och Youngman.

– Just nu är det den enda information vi har, säger Gustavs.

Inga klockslag eller punkter på dagordning kan således lämnas i nuläget, men klart är enligt Saab att hoppet inte är ute om att en överenskommelse med Pang Da och Youngman ska kunna göras. Detta efter att Swedish Automobile, Saabs moderbolag, rivit upp det tidigare avtalet med de båda kinesiska bolagen och även avvisat deras erbjudande om att köpa 100 procent av Saabs aktier.

–Förhandlingarna handlar om hur vi ska gå vidare, säger Gustavs.

ANNONS

Saabs vd Victor Muller och styrelsen i Swedish Automobole såg ingen annan utväg än att riva upp avtalet efter vad de betraktade som ett skambud från Youngman och Pang Da.

– Det var helt oacceptabelt. Inte bara på grund av summan, utan också på grund av villkoren. Allt utom att Messias skulle komma tillbaka fanns på listan över sådant som skulle uppfyllas för att de skulle betala. Så vi skulle aldrig ha sett några pengar, säger Victor Muller som bekräftar att budet var på runt 200 miljoner kronor.

–Det pågår diskussioner mellan bland annat advokaterna för att se vilka lösningar som finns. Jag kommer personligen inte att vara med förrän det finns förutsättningar för att en affär verkligen kommer att äga rum, säger Victor Muller.

Victor Muller hävdar bestämt att Swan har hållit vad bolaget lovat.

–Absolut, 100 procent. Vi har gjort det vi har åtagit oss att göra. Att påstå något annat vore orättvist.

Enligt uppgörelsen från i somras skulle Pang Da betala 45 miljoner euro i förskott för nästan 2000 bilar som skulle levereras i september. Det har inte Saab kunnat leva upp till.

–Hur skulle vi kunna göra det. Vi tillverkar ju inga bilar eftersom de inte ställt upp med finansiering. Hade de betalat hade vi varit i gång med produktion för länge sedan. Men de betalar inte. De gör inte vad de lovar. Vi kan inte bygga några bilar för vi har ingen cash, säger Victor Muller.

ANNONS

TT: Vill de ha bort dig?

–Jag vet inte. Jag tror inte att det är en personlig sak. De vill inte ha med någon annan att göra. De vill ha bolaget för sig själva, säger han.

TT: Kräver du att Swan stannar som ägare?

–Nej, jag kräver ingenting. Vi har ett tomt ark. Det här är inte ett Victor Muller-beslut. Det är ett beslut från Swedish Automobile styrelse. Det är fem personer som bestämmer. Sin vana trogen pratar han om "att det finns massor av alternativ och "dussin och åter dussin intresserade investerare".

Vilken typ av avtal han kan tänka sig vill han inte gå in på.

–Vilken affär som helst som ger Saab en framtid och som är acceptabel från Swans synvinkel för att säkra Saabs framtid.

TT: Kan du gå med på att kliva ner om det är så att du står i vägen för en lösning nu?

–Jag är helt irrelevant för företagets framtid. Det här handlar inte om mig. Det handlar om Saab. Jag har kämpat för det här bolaget i två år och det enda jag vill är att det överlever. Jag klarar mig, oroa er inte för mig.

Att han inte är med i Stockholm har även personliga skäl. När TT får tag på honom ska han just kliva på ett plan.

ANNONS

– Jag ska resa till Holland och min fars begravning. En olycka kommer aldrig ensam, säger han.

ANNONS