Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    PÅ SPRÅNG. Livet efter Saab har inneburit mindre plats i offentlighetens ljus, och Victor Muller uppger i samtal med TTELA att han landat efter Saab-konkursen igen. I går checkade han in på Grand hôtel för att i dag hålla föredrag om innovationer på en mässa i Stockholm. Till höger, vännen Lars Carlström.

    Muller om livet efter Saab

    I dag, tre månader efter Saabs konkurs, framträder Victor Muller för första gången offentligt igen på en konferens i Stockholm TTELA fick en exklusiv intervju med honom i går om livet efter Saab, möjligheten att umgås med familjen och planerna för Spyker.

    Det är kallt på Arlanda flygplats och Victor Muller drar åt halsduken runt halsen.

    – Det är verkligen en temperaturskillnad mellan Sverige och Mallorca. Har det varit så här kallt hela tiden?

    När vi packat in oss i bilen för färd mot hotellet i Stockholm – vännen Lars Carlström kör sin Saab 9-5 – börjar vi tala om den tid som varit efter konkursen. Victor Muller vill blicka framåt.

    – Jag har hållit en låg profil. Jag har också stått till förfogande för konkursförvaltarna, men de och intressenterna har inte varit i kontakt på ett tag nu. Jag tror att det kommer ändra sig om och när en intressent utkristalliserar sig.

    Han konstaterar att det är ett mycket svårt läge för vem som än försöker att starta verksamhet i Trollhättan kopplat till Saab.

    Ser du någon likhet med när du tog över efter GM?

    – Nej, det skiljer sig mycket. Det är en helt annan situation. Märket Saab var skadat efter att GM börjat likvidera företaget. Men det är ändå inte alls som nu.

    – Dessa tre månader har inte varit bra för märket. Dels har du alla återförsäljare som försvunnit, dels har du det faktum att hundratals anställda gått vidare till andra företag.

    Och inte minst, påpekar Muller, GM:s nej skapar massiva problem för vem som än vill tillverka märket Saab.

    – Våra vänner i Detroit har gjort det fruktansvärt klart för alla att de inte kommer att godkänna några kandidater. Och de har gjort det på ett publikt och rätt aggressivt sätt.

    – Jag kan inte säga varför GM har denna inställning; om det beror på att de är bundna av sina kinesiska partners eller om det kan bero på partnerskapet med Peugeot eller något annat. Men det kommer att visa sig i sinom tid.

    Det företag han gav råd till, turkiska Brightwell, hoppade av efter att ha gjort fruktlösa försök att resonera med GM.

    – Det var synd, Brightwell hade verkligen varit en möjlighet. Men för ett investmentföretag som Brightwell måste man ha tillgång till Saab-modellerna. Inte minst 9-4X har ett stort värde, en stark potential. För ett fordonsföretag som Mahindra kan man inlemma teknik och märket i sin egen verksamhet.

    Victor Muller uppskattar att det kommer att ta lång tid ifall någon vill starta produktionen i fabriken igen baserat på Phoenix-teknologin.

    – I bästa fall tar det 18 månader, men mer sannolikt två år.

    Men Victor Muller betonar samtidigt att han nu är engagerade i andra projekt.

    Nyligen var han på bilmässan i Genève.

    – Det var trist, för varken Saab eller Spyker var där. Men jag var mycket effektiv och hade 20 möten. Och det var inga journalister.

    – Nästa år kommer Spyker att vara med på mässan, säger han med en bestämd röst.

    Hittills har han ordnat tillfällig finansiering från amerikanska GEM-fonden, men finansieringen för att starta lyxbilsmärket han är pappa till igen kommer han att klara menar han.

    – Med Saab var jag tvungen att få in fem miljoner euro i veckan för att få det att gå runt. För att ordna finansiering för Spyker behöver jag två veckor av Saab-finansiering.

    Han beskriver situationen och livet nu som en oerhört mycket lättare än fjolåret.

    – Nu för jag samtal med parter som leder någonstans, med tiden på Saab kunde man åka till Kina och komma tillbaka utan resultat.

    – Det känns som rena semestern nu.

    Även privat har trycket lättat mycket, förklarar han.

    – Även om jag var hemma fysiskt under Saab-tiden, var jag det inte psykiskt. Jag satt upptagen i telefonsamtal hela tiden. Nu kan jag vara närvarande.

    Och har han att han landat på båda fötterna igen säger han, även om en hel del pengar gick förlorade i konkursen.

    – Jag investerade 13 miljoner euro i Saab och hade ytterligare 100 miljoner euro i ryggen från mina finansiärer.

    En huvudfinansiär var som bekant Vladimir Antonov.

    – Han är oskyldig till det de anklagar honom för. Han blev en maktfaktor, i synnerhet den litauiska regeringen hade intresse av att sätta dit honom. Han skulle inte gått in som ägare i tidningar, regimkritiska sådana. Men tiden kommer att visa hur det förhåller sig. Det vore väl läge för någon grävande journalist att ta tag i detta. Det fanns ju många som grävde kring Antonov själv förut, det vore väl en uppgift för dessa.

    Vi kommer in i Stockholmstrafiken och närmar oss målet för färden. TTELA frågar hur det känns att dagen därpå tala i ett offentligt sammanhang i Sverige för första gången sedan konkursen. Sammanhanget är mässan Innovation 2012 där bland annat Svenska Dagbladet är arrangör.

    – Offentligt? Ja, det är det kanske. Jag har fått hjälp kring ämnet av Anna Petre, men jag håller mig aldrig till manus. Håller du dig till manus tappar du publiken, fler borde pröva att tala direkt till sina auditorium, säger han som om det vore en självklarhet.

    Vi kommer in på entreprenören och innovatören Steve Jobs, den bortgångne Apple-chefen, som även kunde trollbinda åhörare och gjorde produktlanseringar till snudd på religiösa tillställningar.

    – Jag läste hans biografi och skrattade hela tiden. Han var så uppkäftig, men han hade ju rätt hela tiden. Där kan man verkligen lära sig mycket om entreprenörskap och hur innovationer kommer till.

    Vi är framme – utanför Grand hôtel. Victor Muller ber oss uttryckligen att hälsa till alla i Trollhättan och alla forna medarbetarna.

    – Det är dem jag verkligen brytt sig om. När jag gick på stan i Trollhättan var folk alltid vänliga och de kallade mig alltid vid förnamn, "Victor". Jag kände verkligen att vi hade en relation.

    Den långe före detta Saab-chefen tar sitt bagage och passerar dörrarna på hotellet. En kortare, äldre man passerar samtidigt snurrdörrarna i andra riktningen. Även denne man har en tydlig erfarenhet av svensk fordonsindustri och även hur oförlåtande en situation kan vara när man inte lyckas. Det är P.G. Gyllenhammar.