Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Muller träffar Saabfacken

    I dag träffar Victor Muller Saabfacken för att berätta för dem hur en möjlig framtid ser ut för företaget. Även om inget verkar klart arbetar man med flera spår – investerare från Brasilien är ett alternativ.

    Läget är fortsatt mycket utsatt för Saab. Någon ny lösning på hur man ska klara situationen har inte blivit färdig ännu, men klart är att en möjlig investerare i Brasilien är ett spår.

    Men enligt de signaler TTELA fått lär det vara ett av flera möjliga spår man arbetar med parallellt.

    Victor Muller har vid tidigare processer kring investerare förklarat att han alltid har ”såväl en plan A, som plan B och C”.

    Saknas i Brasilien

    – Ja, vi har mycket på gång, men jag kan inte kommentera något förrän det är färdigt, säger informationsdirektör Eric Geers.

    När det gäller Brasilien kan man konstatera att landet hör till de snabbväxande så kallade BRIC-länderna där även Ryssland, Kina och Indien ingår. Brasilien saknar egna större fordonsmärken.

    En fråga man kan ställa sig i sammanhanget är om det osäkra läget för världsekonomin gör investerare mindre riskvilliga.

    – Jag har ingen sådan information, säger Eric Geers.

    Men samtidigt konstateras att de tidigare avtalen kring nya ägare enligt företaget gäller. Processen kring Pang Da och Youngman med kinesiska myndigheter fortsätter, men tar i det korta perspektivet för lång tid med tanke på behovet av ytterligare kapital.

    Fortsätter att tro

    I en intervju med engelskspråkiga China Car Times upprepar också Youngman sin tro på Saab och att man vill fullfölja planen.

    Processen med att försöka lösa ut EIB-lånet och bereda väg för Antonov lär knappast gå så snabbt som vore önskvärt heller.

    Samtidigt är det många intressenter kring Saab som är mycket tveksamma till framtiden.

    – Alla väntar på att det ska braka samman. Det är inte så att man inte vill att det ska lösa sig, det bästa för alla vore om produktionen kan återupptas, men det krävs verkligen något större för att Saab ska kunna ta sig ur det här. Det verkar också som att alla pengar inte kommit in till bolaget som de skulle, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen som organiserar leverantörerna.

    – Leverantörerna har ju anpassat kostymen och varslat eller sagt upp folk under den här tiden, men Saab har inte varslat några. Att stå stilla och samtidigt betala ut fulla lönekostnader är ju knappast den närmaste vägen till framgång.

    Kan inte gynna vissa

    Enligt tidigare beräkningar har Saab en leverantörsskuld på en knapp miljard.

    – Det krävs alltså en stark finansiell lösning för att starta produktionen igen, säger Svenåke Berglie.

    Han nämner samtidigt att företaget inte kan gynna vissa leverantörer framför andra, samtidigt som man kan konstatera att en del leverantörer avvisat Saabs avbetalningsplan och önskat betalt för innestående fordringar.

    – Förhandlingar pågår, jag kan inte kommentera det mer, säger Joakim Magnusson vd för Kongsberg Automotives Sverigeverksamhet som levererar växelspakar till Saab.

    IAC:s fordran 44 miljoner

    I dag går också den enskilt största fordringen på Saab som lämnats över till Kronofogden över till indrivningsenheten såvida inte fordringsägaren själv skulle välja att stoppa det – IAC:s fordran på 44 miljoner kronor, som enligt medieuppgifter i går skulle vara mindre efter en avbetalning.

    Däremot kan ingen av fordringarna börja utmätas förrän tidigast 17 augusti. En annan sak är att Saabs inbetalning till Skattemyndigheten av skatter och sociala avgifter ska ske i slutet av veckan.