Så ska Saab leva kvar länge

Det finns fortfarande 200 000 Saab-bilar på den svenska marknaden. Nu utbildas 16 nya mekaniker för att kunna serva och reparera dessa bilar.

ANNONS
|

Inne i Orios utbildningssal, vid Saabmuseet i Trollhättan, sitter åtta mekaniker och lyssnar på Bengt Frick. De går första dagen på utbildningen för Saabmekaniker. Nästa vecka väntar en ny grupp. Deltagarna kommer från verkstäder från hela landet. – Jag började jobba i somras på en bilverkstad och detta är helt nytt för mig, säger Daniel Asklöf från Åtvidaberg. Med hjälp av Bengt Frick gör han felsökning på en Saab 9-5. – Tidigare var jag varit utbildare på Saab, men även för andra bilmärken. Många av dem jag utbildat har gått i pension men bilarna finns ju kvar och de behöver service. För att säkerställa att kunderna som kör Saab får service har Orios den här utbildningen, säger Bengt Frick. Orioansvarar för försäljning och distribution av Saabs reservdelar och tillbehör. – Båda kurstillfällena är fullbokade och vi ser att det finns ett stort intresse från verkstäderna att serva och reparera Saab. I dag finns det bara i Sverige cirka 200 000 Saab 9-3 och 9-5 från 1998 till 2012, säger Michael Backman, utbildningschef på Orio. Kursdeltagarna får lära sig om bilarnas mekanik, men fokus ligger på elektronik och diagnostik. Daniel Asklöf kopplar in sig på en bil och kan då styra olika funktioner, för att göra felsökning. – Om bakre vindrutetorkaren fungerar när du kopplar in dig, så kan man utesluta att det är fel på den eller ett kabelbrott, förklarar Bengt Frick. Tillsammans med Magnus Hellekant håller han i utbildningen för de nya Saabmekanikerna. Med rätt service och underhåll hoppas de att Saab ska finnas kvar under lång tid framöver. Nevsharskänkt Saabmotorer till 20 olika skolors fordonsprogram på gymnasienivå, bland annat i Vänersborg, för att även ungdomar ska lära sig mer om bilmodellen.

ANNONS
ANNONS