BMW tycker domen till Saab Parts fördel är "fullständigt orimligt" och överklagar till Svea hovrätt.
BMW tycker domen till Saab Parts fördel är "fullständigt orimligt" och överklagar till Svea hovrätt.

BMW överklagar Saabs "springnota"

En fullständigt orimlig tolkning, där tingsrätten i Nyköping aktivt tolkat lagen till förmån för Saab Parts, numera Orio. Så ser BMW på domen om de BWM-motorer Saab inte betalade för – man överklagar nu till Svea hovrätt.

ANNONS
|

I ett 17-sidigt överklagande menar BMW:s svenska jurister att det mesta i Nyköpings tingsrätts dom där man dömde till förmån för Orio AB, före detta Saab Parts, är fel.

Det handlar om 20 miljoner kronor i uteblivna betalningar för reservdelar och motorer, från tiden när Jan Åke Jonsson och Victor Muller styrde Saab, samt ersättning för rättegångskostnaden, som BWM vill ha ersättning från det numera statliga reservdelsbolaget, .

BMW går till och med så långt att man hävdar att tingsrätten i sin tolkning av ett stycke i avtalet mellan BMW och Saab ”gjort detta i syfte att 'stötta' Saab Parts tolkning”.

ANNONS

"Illa formulerat"

Längre fram i argumentationen för överklagandet skriver man att ”det tyvärr inte går att frigöra sig från tanken att tingsrätten närmast aktivt sökt 'skydda' Saab Parts mot BMW:s krav”.

Och man skriver också att det är en ”anmärkningsvärt illa formulerad dom”.

Bakgrunden till dessa starka ord från den klagande parten är att man går igenom avtalstexten som skrevs under av Saab och BMW, där Saab Parts tydligt nämns återkommande i avtalet.

Och ett huvudskäl till att ändra domen är att Saab-bolagen var solidariskt ansvariga för skulderna, en huvudregel i svensk rätt, anför BMW.

När BMW:s jurister dissekerar tingsrättens dom menar man att rätten på alla sätt vänt och vridit på avtalstexten mellan Saab och BMW, för att gynna Orios (Saab Parts) sak.

Blandar in

I en klausul i avtalet till exempel som enligt BMW tar upp en intern ansvarsfördelning mellan Saab-bolaget blandar tingsrätten helt omotiverat in BMW som ansvarig part utan att bolaget över huvud taget nämns i avtalet.

De luddigheter som finns i affärsavtalet mellan Saab och BMW borde falla tillbaka på Saab, som formulerat det, menar juristerna och hänvisar till en dylik praxis i anglosaxiska länder och som en viktig princip för möjligheten att ingå affärsavtal.

ANNONS

Ett ytterligare tecken på att BMW och dess jurister är missnöjda utöver vad som vanligen kan förekomma i dylika tvister är att man efter kritiken av tingsrätten i den stad Orio-bolaget har sitt huvudkontor skriver följande: ”Då ska man komma ihåg att samtliga Saab-bolag varit del av en av de största 'springnotor' som någonsin förekommit i svenskt näringsliv.

Det är således inte ägnat att förvåna att Saab Parts nu byter namn på bolaget.”

ANNONS