Därför sade Olle upp sig från drömjobbet

Ekonomijournalisten Olle Aronsson från Sjuntorp sade upp sig från Dagens Industri och startade en nyhetssajt för två år sedan. Han är delägare och ansvarig utgivare för Breakit som nått stor framgång.

ANNONS
|

Vi träffar Olle Aronsson, när han är på ett kort besök på Innovatum i Trollhättan. Sedan flera år bor han i Stockholm.

– Jag kanske inte är så bra på att ta egna initiativ men är bra att lyssna på folk, sammanfattar han sin karriär.

Journalistkarriären började med att hans mamma såg en annons i TTELA som sökte reportrar till sin ungdomsredaktion.

Därför slutade Olle på DI. Se webb-TV:

– Då spelade jag mest musik i ett band hemma i Sjuntorp på fritiden, men mamma sade sök det och jag lyssnade.

Då tidningens redaktör för ungdomsreportrarna, några år senare tyckte att Olle Aronsson skulle söka in till journalisthögskolan, lyssnade han åter.

ANNONS

Under sin utbildning gjorde han praktiken på Dagens Industri i Stockholm. Sedan blev det vikariat som övergick i en tillsvidareanställning.

– Det var ett drömjobb för de flesta, man tjänade bra och det var ett säkert jobb inom Bonnier i en tuff bransch.

Efter elva månader sade han upp sig.

– Det var på luciadagen 2015. Jag har aldrig känt mig så fri som då, som anställd äger arbetsgivaren din tid.

Åter lyssnade Olle Aronsson på ett råd. Det var kollegan Stefan Lundell, med 15 års tjänst på DI, som föreslog att de skulle starta ett eget bolag. Den tredje delägaren är Eric Gisaeus som var säljare.

Stefan och Olle hade först planer att starta en ny sajt inom DI:s regi, men efter en del diskussioner valde de att säga upp sig. 16 januari slutade de sina anställningar, 2 mars var det lansering för sajten och första dagen var det 627 besökare.

– Det kändes väl sådär, erkänner Olle Aronsson.

I dag, två år senare, har de 125 000 besökare i veckan, elva medarbetare och räknar med en årsomsättning på elva miljoner kronor.

Genom sina gamla kontakter hade de två ekonomijournalisterna ett kontaktnät med tipsare vilket innebär att Breakit kunde komma med flera nyheter, som andra media senare länkade till.

ANNONS

På så sätt byggde de ett varumärke som spreds fort.

– På en existerande marknad kunde vi erbjuda en unik produkt och det blev något läsarna fick en relation till. Det fanns många techbolag och startup-företag men ingen skrev om dem, men vi har även skrivit om entreprenörskapets baksida vilket skapar trovärdighet.

ANNONS