Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1flyg2
GKN använder forskningen för flygmotorer.

Forskning om 3D-printing för 23 miljoner

KK-stiftelsen har sagt ja till Högskolan Väst för att fortsätta utveckla tillverkningsmetoder med hjälp av 3D-printing. Fyra företag, bland annat GKN Aerospace, stödjer forskningen med lika mycket, vilket innebär att projektet omfattar 23 miljoner kronor under fyra år.

Forskningsprojektet ligger helt i linje med den forskning som kommer att bedrivas i den nya KK-miljön Primus, med inriktning mot produktionsteknik och industriellt arbetsintegrerat lärande som blev klart i början av juni.

Högskolan Väst har beviljats 11,5 miljoner från KK-stiftelsen för fortsatt forskning om 3D-printing eller så kallad additiv tillverkning.

Projektet heter ”Utveckling av additiv tillverkning med laser och tråd för tillverkning av högpresterande komponenter”. Tekniken innebär mindre spill av material, eftersom den minimerar efterbearbetning och är därmed mer miljövänlig än klassisk tillverkning.

De fyra företag som medverkar i projektet, och som tillsammans satsar 11,5 miljoner under fyra år, är Alfa Laval, Sandvik, GKN Aerospace och Permanova. Projektet kompletterar ett redan pågående projekt, Suman-Next, om sambandet mellan process, materialstruktur och egenskaper i högtemperaturmaterial för tillförlitlig tillverkning av komponenter till gasturbiner.

Vid additiv tillverkning omvandlas tredimensionella datorritningar till fysiska objekt. Utveckling av additiv tillverkning går från enkla plastskrivare för hemmabruk till mycket avancerade maskiner för tillverkning av komplexa flyg- och fordonskomponenter, stationära gasturbiner och individanpassade medicinska implantat.

Forskningen på Högskolan Väst är inriktad på metalliska material i titan och stål. Delarna byggs upp genom att smält metalltråd läggs i lager på lager eller genom användning av metallpulver.

– Vi använder samma metod för två olika material. GKN använder titan i flygmotorer och Alfa Laval tillverkar stålprodukter, säger Robert Pederson, professor vid Högskolan Väst och ansvarig för projektet.

Nu påbörjas en hel del förberedelse inför projektstarten den 1 november.

MEST LÄST