Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

På måndag träffar Tonnie Andersson, som är GKN-klubbens ledamot i IF Metalls försvars- och säkerhetspolitiska industrigrupp, försvarsminister Peter Hultqvist (S).
På måndag träffar Tonnie Andersson, som är GKN-klubbens ledamot i IF Metalls försvars- och säkerhetspolitiska industrigrupp, försvarsminister Peter Hultqvist (S).

GKN-klubben träffar försvarsministern

Oron är stor. För jobben i Trollhättan, men även för rikets säkerhet. På måndag träffar Tonnie Andersson, som är GKN-klubbens ledamot i IF Metalls försvars- och säkerhetspolitiska industrigrupp, försvarsminister Peter Hultqvist (S).

Det är inte första gången som Tonnie Andersson träffar Peter Hultqvist och diskuterar frågan om produktstöd och underhåll av den nya Jas-motorn.
– Tidigare har vi pratat om detta när förhandlingarna fortfarande var igång, säger Tonnie Andersson.

Bakgrunden till oron är att den kunskap som GKN Aerospace har om dagens Jasmotor, har stor del i utvecklingen även för civila flygplansmotorer. Ett negativt besked om fortsatt underhåll påverkar företaget stort.
– 90 till 95 procent av verksamheten är civila motorer. På lång sikt påverkar beslutet utvecklingen av nya detaljer. Vi kan fortfarande vara en tillverkande enhet men då är man helt beroende av den man tillverkar för och det är något helt annat än vad GKN är i dag, säger Tonnie Andersson.

Att GKN Aerospace i Trollhättan har ägt sina produkter har varit en av företagets stora styrkor under lång tid.
– Flygvapnet har varit nöjt med vad vi gjort under alla år och vi har gjort det för en billig peng. Dessutom har vi kunnat skräddarsy underhållet. En sådan här säkerhetssak borde vara inom landets gränser. Som en liten kund hos en stor amerikansk tillverkare hamnar man sist i kön.
Tonnie Andersson ser också att säkerheten i omvärlden har ändrats sedan beslutet om upphandling togs 2011.

– Ryssarna är mycket mer aktiva än vad de varit på många år.
Att produktutveckling och underhåll måste vara inom landets gränser, borde ha varit med från början när Försvarets Materialverk gjorde upphandlingen, menar Tonnie Andersson.
– Då hade man sluppit den här situationen. Företaget har hållit på i fyra, fem år och bearbetat men de tycker inte att de nått någon framgång utan valt att nu gå åt sidan och se vad som händer, säger Tonnie Andersson.

IF Metall kämpar vidare bland annat genom den försvars- och säkerhetspolitiska gruppen med fackliga företrädare från IF Metalls klubbar på försvarsindustriföretag som Saab, BAE Systems Bofors, BAE Systems Hägglunds och GKN Aerospace.
– Det är mer eller mindre inofficiellt möte där vi ska äta middag ihop och det blir under enklare former i några timmar. Det är en fördel att kunna resonera tillsammans än ett mer officiellt möte på en halvtimme.

Några nya besked till sina 850 metallansluta på GKN i Trollhättan tror inte Tonnie Andersson ha med sig från mötet i Stockholm.


LÄS OCKSÅ:

 

MEST LÄST