Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/7
ANNONS ▼

Gripen E i luften men inget GKN-avtal

I torsdags gjordes premiärflygningen med Gripen E. Under fredagen besökte Daniel Bäckström (C), ledamot i försvarsutskottet, GKN Aerospace i Trollhättan, för att diskutera framtida produktstöd för flygplanens amerikanska motor.

GKN Aerospace har haft ansvar för utveckling och produktstöd av motorn Gripenplanen sedan 1980-talet. Gripen har mer än 250 000 timmars flygning utan att det blivit något haveri som haft med motorn att göra. Första flygningen skedde 9 december 1988.

Tanken var att Gripen E skulle göra sin första flygning i höstas, men det fick skjutas upp och det blev i torsdags klockan 10:32.

– Flygningen gick smidigt och jag känner mig givetvis väldigt glad och nöjd nu. Flygplanet uppförde sig precis som förväntat och som vi har sett i våra simuleringar tidigare. Accelerationsprestandan är imponerande, säger Marcus Wandt, testpilot på Saab efter flygningen.

Stefan Oscarsson, chef för militära motorer på GKN Aerospace i Trollhättan har givetvis uppmärksammat premiärflygningen. Fram till 2019 har företaget kontrakt för RM12-motorn.

– De har tidigare förhängts med fyra år i taget, säger Stefan Oscarsson.

Att GKN inte skulle få förlängt avtal för RM12 verkar han inte speciellt orolig för. Däremot pågick en diskussion mellan 2013 och 2016 om avtal för motorerna i de nya Gripenplanen.

– Vi jobbade flera år i hop med Saab för att hitta olika lösningar, konstaterar Stefan Oscarsson.

För tillfället pågår diskussioner mellan amerikanska General Electric, GE, och Saab om ett avtal angående produktstöd och underhåll. På flera olika plan har det även blivit en politisk diskussion, där bland annat Daniel Bäckström lämnade in en skriftlig fråga till försvarsministern Peter Hultqvist (S) förra sommaren.

– Att skicka över motorer till USA innebär inte bara praktiska problem. Motorerna är ju nyckeln för att planet ska lyfta, konstaterar Daniel Bäckström vid sitt andra besök på GKN.

Förutom nationella säkerhetsaspekter, att rädda jobb och kompetens i landet, så finns det även en miljöaspekt. RM12 har nyligen flugits med 100 procentigt biobränsle i en lyckad test.

– Försvarsmakten håller på att ställa om för framtidens bränsleval. Vi får dessutom mycket av vår råolja från Ryssland och bränslelagren är inte som de var förr, konstaterar Daniel Bäckström.

Han hoppas att det kommer en vändning i frågan, då det dessutom är viktigt att hitta framtida modeller i andra upphandlingar inom försvarsmakten.

Fakta: GE-motorn

Motorn i nya Gripen E är en F414 från amerikanska General Electric GE. Motorn har förändrats en del för att bli mer stabil eftersom den ska sitta i ett plan som bara har en motor.

De tidigare versionerna av Gripen har använt motorn RM12, från GKN/Volvo Aero, som är en modifierad variant av motorn F404 från GE som bland annat också använts i det nya skolflygplan som Saab utvecklat tillsammans med Boeing.

GKN i Trollhättan sköter i dag i princip allt underhåll och produktstöd av motorerna till Gripen. Endast en lite del sköts lokalt hos flygvapnet där man har hand om det enklare underhållet.

MEST LÄST