Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Debatt. Frågan om motorunderhållet för Gripen E debatterades i riksdagen under tisdagen. Bilden är från första provflygningen i somras.

Protest mot utlandsflytt av flygunderhåll

Trollhättans och GKN Aerospaces delaktighet i motorunderhållet för nya stridsflygplanet Gripen E diskuterades under tisdagseftermiddagen i riksdagens kammare.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) svarade på två olika interpellationer angående frågan. En hade lämnats in av Mikael Oscarsson (KD) och en av Allan Widman (L).

– Min bedömning är att man äventyrar hela stridsflygplanprojektet om man inte kommer med en lösning snart, säger Allan Widman via telefon strax efter debatten.

Han tycker inte att han fick något svar på frågan om kostnaden och tillängligheten om underhållet läggs i Jacksonville i Florida, där General Electric har sitt säte, jämfört med fortsatt verksamhet i Trollhättan.

Får ut mest

Mikael Oscarsson representerar Uppsala och Allan Widman Skåne, men  båda talade sig varma för den kunskap och tradition som finns i Trollhätta sedan 1930-talet.

– För mig har det från börjat handlat om att få ut mesta möjliga för pengarna och det får man i Trollhättan, säger Allan Widman.

Han tycker absolut att försvarsministern skulle kunna styra frågan på ett helt annat sätt.

– I det säkerhetspolitiska läget som råder måste vi ha den här verksamheten inom landets gränser och den möjligheten finns verkligen om bara viljan finns, säger Allan Widman.

"Ingen svensk motor"

Peter Hultqvist förklarade i sitt gemensamma svar på interpellationerna att det inte är något unikt med ett motoralternativ i utländsk ägo.

– RM12 som finns i dagens Gripen är modifierad i samarbete med dåvarande Volvo Aero och dagens GKN. I grunden är det inte någon svensk motor.

I de förhandlingar som nu pågår så företräder FMV staten. Frågorna handlade också om att sekretessklassad information riskerar hamna i utlandet, men även här svarade försvarsministern att han kände sig trygg med att de regler som finns följs och att inte hellar detta är något ovanligt.

Styrs bort

Efter första svaret blev det debatt.

– Jag vill ställa frågan om motorunderhållet för Gripen E kommer att flytta från Trollhättan till Jacksonville? Svaret att det pågår en lösning har vi hört i fyra år, säger Allan Widman.

– Är det inte dumt att arbeta så som man gjort under lång tid med RM12. Nu styr man bort kompetensen från Sverige, säger Mikael Oscarsson.

Hultqvist anser att statens roll är att se till att det finns en försörjningstrygghet, tillgänglighet och att det är kostnadseffektivt.

– Här är det så att Saab har en roll, GKN och General Electric en annan.

Vill minimera

– Det finns många intressenter och krafter och det gäller att minimera statens kostnader så att de inte blir större än vad de behöver bli, säger Peter Hultqvist.

Och hävdar vidare att det skulle kunna bli väldigt kostsamt om förutsättningarna ändras i slutskedet av förhandlingen.

– Staten är en part. Den viktigaste parten och det kan man inte komma ifrån, avslutar Allan Widman.