Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Viktigt rymd-kontrakt för GKN

GKN Aerospace i Trollhättan har tagit hem sitt största utvecklingskontrakt på rymdsidan någonsin. Det gäller Europas nya rymdraket, Ariane 6. Kontraktet omfattar  utveckling och kvalificering av turbinerna, samt sandwichmunstycket till huvudmotorn. Kontraktet täcker det utvecklingsarbete som startade redan hösten 2014 fram till den första uppskjutningen, som väntas ske 2020.

GKN Aerospace har tecknat ett kontrakt med Airbus Safran Launchers som omfattar utveckling och kvalificering av turbinerna till övrestegs-motorn Vinci, samt sandwichmunstycket till Vulcain 2.1, huvudmotorn på Ariane 6-raketen.
Kontraktet täcker det utvecklingsarbete som startade hösten 2014 fram till första uppskjutning under 2020.

Glädjen på GKN i Trollhättan är stor efter beskedet:
– Vi är mycket glada över att ESA och ASL valt oss på så många delsystem och att detta nu säkrar vår verksamhet och vår tillväxt många år framåt, säger Sebastien Aknouche, chef för Rymdverksamheten på GKN Aerospace i ett pressmeddelande.
– Ariane 6 kommer att innebära att vi kommer att tillverka fler delar per raket, fyra turbiner och ett munstycke. Dessutom planerar ASL för elva uppskjutningar per år mot dagens sex för Ariane 5, fortsätter Sebastien Aknouche.

– Detta är ett kvitto på en framgångsrik satsning på forskning och utveckling tillsammans med Rymdstyrelsen och våra kunder. Det visar också på GKN:s uthållighet inom våra nyckelkompetenser; turbiner och munstycken, kommenterar Ulf Palmnäs, ansvarig för Affärsutveckling inom Rymdverksamheten.

Det är en långsiktig satsning som bär fruk då resan med det som blev ”sandwich- demonstratorn” Swea startade redan 2004. Den gick över i en framgångsrik fullskaleprovning 2010 och 2012, som lade grunden för dagens kontrakt.
 
Ariane 6 som raket har mycket utmanande mål, bland annat halverat pris per uppskjutning.
–  Utvecklingstiden är utmanande, med många leveranser och motorprov på kort tid för att vi ska kunna nå den första Ariane 6-flygningen 2020, och för att ha en produkt som kan produceras effektivt, säger Sebastien Aknouche.

GKN:s  produktion av komponenter till Ariane väntas fortsätta fram till minst 2022 och ska enligt planerna överlappa Ariane 6, på samma sätt som Ariane 4 och Viking-produktionen i Trollhättan överlappade när Ariane 5-raketen introducerades.

Ariane 6 innebär att GKN kommer att tillverka fler delar per raket, ett munstycke och fyra turbiner. Planen är dessutom elva uppskjutningar per år i stället för dagens sex, för Ariane 5.

 

MEST LÄST