Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Volvo Cars med vd Håkan Samuelsson har gjort en mängd utfästelser, där det är upp till bevis de närmaste åren. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Här är årets nyheter från Volvo

Elmotorer installeras i alla nya Volvomodeller – och Polestar lanserar sin första helelektriska bil inom kort. Det är ett par av nyheterna att vänta från Volvo Car Group i år.

På torsdag morgon presenterar Volvo Cars sina helårssiffror för 2018, där GP kunnat konstatera att det – ännu en gång – inneburit nya rekordsiffror när det gäller antal sålda bilar. Det kommer också att visa sig i omsättning och förhoppningsvis i resultatet för helåret. Fjolåret innebar lanseringar av nya modeller i 60-serien: V60 och V60 Cross Country samt S60. Den senare lanserades samtidigt som invigningen av den nya USA-fabriken. Så vad kan man egentligen vänta sig av detta året?

Tittar man på modeller kan man konstatera att den stora modellförnyelsen som pågått hos Volvo sedan 2014 då den nya generationen XC90 lanserades i princip är färdig – i varje fall av de redan kända modellerna. Den enda äldre modell som finns kvar till försäljning är den kompakta halvkombin V40 som först lanserades 2012 och sedan uppdaterats.

– Där har vi kommunicerat att den modellen kommer att fasas ut, säger Stefan Elfström på Volvos pressavdelning.

På frågan om några nya modeller är att vänta i år säger han:

– Det kan vi ju aldrig avslöja.

Elektrifieringen fortsätter

Men det företaget däremot har kommunicerat är att alla nya modeller företaget presenterar från och med i år kommer att ha någon form av elmotor installerad. Medan man har kvar dieselalternativ i de befintliga modellerna man redan har presenterat, så kommer alla nya modeller att utrustas med bensinmotor med någon form av hybrid – eller med ren elmotor. De befintliga modellerna säljs också i elektrisk hybridversion – utom V40.

– Här lanserar vi nu mildhybrider i modellerna – sedan tidigare har vi ju också haft elektrifiering i form av plug in-hybrider, säger Stefan Elfström.

Här handlar det om en glidande skala – en mildhybrid är en lösning där man låter en elmotor vara hjälpmotor till ett fordon som huvudsakligen drivs med fossil drift, framför allt med bensin. Det är det konceptet Toyota var tidigt ute med. Plug in-hybrid, som finns i en rad Volvomodeller idag, innebär att man laddar fordonet i ett eluttag och att fordonet kan gå en viss sträcka med ren eldrift, medan förbränningsmotorn kör resten av sträckan.

– I vårt fall kan plug in-hybridbilarna köra 30–50 kilometer på en laddning, säger Stefan Elfström.

Nästa nivå är rena elbilar, där enbart ett batteri utgör kraftkällan. Medan Volvo har förklarat att märkets första rena elbil kommer att vara i den kompakta stadsjeepen XC40 nästa år, så kommer syskonmärket Polestar, att visa upp den nya elbilsmodellen PS2 inom kort. Märket har redan släppt bilder på detaljer från modellen och informerat om infotainmentsystemet som bland annat använder Googles röststyrning.

Den nya Polestarmodellen kommer att visas på Genèvemässan.

Volvo tackar nej

På denna mässa i Schweiz i början av mars kommer för övrigt Volvo inte att vara med – man har beslutat sig för att lansera modellerna utanför de stora bilmässorna.

Själva produktionen av Polestar 2 och den första helelektriska Volvon, i XC40-utförande, kommer sedan igång nästa år.

Volvo XC40 kommer som helelektrisk bil nästa år..

Så hur står sig egentligen Volvo mot konkurrenterna, i synnerhet de stora tyska premiummärkena?

– Jag skulle säga att när det gäller utvecklingen av hybridmotorer, mildhybrider och plug in, ligger man hyfsat i linje med bilindustrin i stort. Ser man till rena elbilar ligger man lite efter – Mercedes och BMW har redan elbilar, och även Audi har ju kommit med en sådan modell, E-tron, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

– Volvo tar ju första steget nu med Polestar som i än högre grad är ett lyxmärke.

I sammanhanget får man också nämna det märke som förknippats med eldrift mer än något annat – amerikanska Tesla, som släppte sin första rena elbil redan för över tio år sedan.

Ser man på de långsiktiga mål Volvo Car Group satt upp har man gått ut med att man ska lansera tre helelektriska Volvomodeller och två Polestarmodeller till och med 2021. För Polestars del handlar det om de modeller som helt enkelt heter Polestar 2 och 3. Polestar 1 är den hybridsportbil företaget lanserade hösten 2017 – den går i produktion i år. När det gäller Polestar handlar det också om att bygga ut de butiker – showrooms – där det nya prestandamärket visas upp. Först ut blir en Polestar Space, som märkets visningsställen heter, på Øvre Slottsgate i Oslo – den öppnar inom kort. I fjol invigdes för övrigt Polestars huvudkontor på Hisingen.

Polestar kommer inom kort att presentera sin nästa modell, helelektriska Polestar 2.. Bild: Jonas Lindstedt

Helt självkörande

Sedan kan man konstatera att Volvo planerar att komma med en helautonom bil 2021 – samma år som nästa generation större suv börjar byggas i USA, alltså XC90. Den byggs på den nya plattformen SPA2. Det verkar upplagt för en helelektrisk, helt självkörande modell när nästa generation av Volvos flaggskepp XC90 rullar ut om ett par år.

Ser man till Volvos mål ännu längre fram, till år 2025, duggar utfästelserna tätt: hälften av försäljningen ska komma från rena elbilar, en tredjedel av de sålda ska vara självkörande bilar och hälften av fordonen ska ha en affärsmodell där kunderna prenumererar på fordonen (Care by Volvo). Vidare ska Volvo då ha fem miljoner direkta kundrelationer av den sort som bolaget bygger via Care by Volvo och den nya mobilitetstjänsten M. Samtidigt ska företagets bilproduktion då ha blivit klimatneutral och dessutom ska minst 25 procent av plastinredningen i bilarna då komma från återvunnen plast.

När det gäller mobilitetstjänsten M, som Volvo offentliggjorde ifjol, kommer den lanseras skarpt nu under våren. Bakom M står dotterbolaget Volvo Car Mobility i Stockholm.

– Det finns ju en överlappning mellan M och prenumerationstjänsten Care by Volvo. Men medan Care by Volvo är ett mer flexibelt sätt att äga en bil, så handlar M mer om ett korttidsinnehav av bilar, när man behöver en bil ibland, säger Stefan Elfström.

M har tagit över Sunfleets bilflotta med bilar och kommer att lansera en apptjänst för mobilitet/samåkning/biluthyrning innan sommaren. Tjänsten är storstadsfokuserad, det vill säga Stockholm, Göteborg och Malmö.

Tidslinje: Volvo Car Group

2019: Alla nya modeller blir elektrifierade i någon form, medan äldre fortfarande kan ha ren fossildrift. Helelektriska Polestar 2 lanseras. Mobilitetstjänsten M lanseras. Produktionen startar av Polestar 1, en sportig elhybridbil med starka retro-Volvo-vibbar.

2020: Första helelektriska Volvon kommer, i form av XC40.

2021: Två helelektriska Polestarmodeller och tre helelektriska Volvodito finns på marknaden. Samtidigt väntas den första helt autonoma Volvon presenteras. Nästa generations XC90 lanseras på plattformen SPA2, vilken ska byggas i USA-fabriken.

2025: Minst 50 procent av Volvos bilförsäljning är av helelektriska bilar, minst 33 procent är autonoma bilar och hälften av bilarna är genom prenumeration. Vidare en klimatneutral bilproduktion och minst 25 procent av bilarnas plast är av återvunnet material.

Källa: Volvo Cars