Självkörande bilar ska testas i Göteborg.
Självkörande bilar ska testas i Göteborg.

Inleder test i Göteborg

100 självkörande bilar kommer att finnas på Göteborgs gator med start redan under 2017.

ANNONS
|

Volvos Drive me-projekt startar i januari och i början av 2017 ska allmänheten få möjlighet att anmäla sig för att vara testförare. Volvo vill ha ett urval av vanliga Göteborgsfamiljer som leasar bilen under projektet. När det är färdigt lämnas bilen tillbaka. – Vi har fått alla tillstånd att genomföra tester på en slinga runt Göteborg, säger affärsprojektledare Ann-Cathrine Thore Olsson på Volvo Cars. Utanför denna slinga körs bilarna som vanligt, men inne på slingan, som går runt de stora lederna i Göteborg kommer bilarna att vara helt autonoma. Förarna kan då ägna sig åt att läsa, äta eller något annat. – Volvo tar på sig hela ansvaret om något skulle inträffa. Där skiljer vi oss mot våra konkurrenter, säger Ann-Cathrine Thore Olsson. Förarna måste ha möjlighet att ta över om något skulle inträffa. Den situation som bedöms svårast för bilarna att klara av är snöstorm. Bakgrunden till Volvos satsning på självkörande bilar, liksom de flesta andra fordonstillverkare, är att det krävs nya lösningar för transporter i världens storstäder. – Hälften av världens befolkning bor idag i städer och andelen ökar hela tiden. Det finns 46 städer med fler än 10 miljoner invånare, säger Ann-Cathrine Thore Olsson. Otroligt mycket tid spenderas i bilköer. Tid som kan användas till annat. Därför är självkörande och förarlösa bilar en självklar och nödvändig utveckling, enligt Ann-Cathrine Thore Olsson. Volvo har valt att automatisera den befintliga infrastruktur som redan finns. Drive me-bilarna kommer att utrustas med sju radar, åtta kameror samt tolv ultraljudssensorer. Bilarna körs helt själv i maximalt 80 kilometer i timmen. Bara Göteborgsprojektet kommer att kosta en halv miljard kronor. Även i London kommer en liknande test att genomföras och flera kinesiska städer har anmält sitt intresse. – Bilarna ska testas i olika stadsmiljöer, säger Ann-Cathrine Thore Olsson. Trafikleden runt Göteborg är fem mil lång, går bland annat över Älvsborgsbron. Vägarna är flerfiliga med separata körriktningar. Bilarna är konstruerade för att hantera alla situationer, om det till exempel skulle finnas hinder på vägen, en cyklist eller gångtrafikant. I Pittsburgh håller Volvo parallellt på med ett annat projekt med autonoma bilar. Här har man tillsammans med IT-företaget Uber utvecklat en självkörande taxi. Detta projekt ska pågå till år 2021. Nu ska ett antal bilar testas i San Francisco med helt förarlösa taxibilar. En tekniker från Uber kommer alltid att finnas med i bilarna under testen, för att övervaka. Volvo bidrar i detta skeende med ett antal specialbyggda XC90 medan Ubers maskinvara samt programvarupaket har lagts till. Styrenheten kommer att finnas på bilarnas tak.

ANNONS

LÄS OCKSÅ:

Nivåer för självkörande bilar Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NHTSA, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels). Level 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning. Level 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen. Level 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv. Level 4: Full autopilot. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas nya system. Level 5: Full automatik där det varken behövs förare eller en ratt. Källa: NHTSA. (TT)

ANNONS