Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/3

"Koenigsegg lägger i en ny växel"

Paul Åkerlund (S) ser Nevs och Koenigseggs planerade biltillverkning i Trollhättan som mycket glädjande. Fordonsexperten Mikael Wickelgren ser det som ett spännande samarbete men att det finns många frågetecken.
– Det är väldigt intressant att Nevs går in som ägare i Koenigsegg, man knyter ihop sina affärer och vad det kommer leda till det vet vi inte än, säger han.

Under tisdagseftermiddagen kom beskedet att Nevs och sportbilstillverkaren Koenigsegg inleder ett formellt samarbete. Samarbetet består av två delar, dels skapas ett joint venture företagen emellan för att ta fram nya produkter, Nevs kommer äga 65 procent i det samarbetet och går samtidigt in med 150 miljoner dollar. Nevs köper även 20 procent av Koenigsegg för 150 miljoner euro.

LÄS MER: Tusentals lyxbilar ska tillverkas i Trollhättan

"Alldeles utmärkt"

Paul Åkerlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan ser det som ett mycket glädjande besked.

– Det är alldeles utmärkt, det behöver bli verksamhet i fabriken. Det är väldigt tråkigt när en av Västeuropas modernaste bilfabriker står stilla, säger han.

Koenigsegg kommer även framöver att tillverka sina premiumsportbilar i Ängelholm men i och med samarbetet vill man även tillverka andra modeller i Nevs fabrik i Trollhättan. Enligt Nevs styrelseordförande Kai-Johan Jiang och Koenigseggs presschef Steven Wade handlar det om tusentals bilar som kommer att byggas i Trollhättan om några år.

Mikael Wickelgren, fordonsexpert på högskolan i Skövde menar att beskedet både är förvånande och väntat.

"Gemensamma beröringspunkter"

– Jag blev förvånad, det var inte det första man tänkte på. Men de båda företagen har gemensamma beröringspunkter. Man har haft ett samarbete över tid i Trollhättan och det finns gemensamma beröringspunkter kring elektrifiering av bilar. Koenigsegg har också tidigare haft ett intresse i att köpa Saab och de båda företagen ligger hyfsat nära varandra geografiskt, säger han.

Det han tycker är mest förvånande är att Nevs även går in som ägare i Koenigsegg.

– Jag förstår att man gör ett joint venture där man tillsammans utvecklar teknik för elektrifierade fordon. Det är väldigt intressant att Nevs går in som ägare i Koenigsegg, man knyter ihop sina affärer och vad det kommer leda till det vet vi inte än, säger Mikael Wickelgren.

Paul Åkerlund menar att han inte blev förvånad av beskedet.

– Jag har trott att det blir produktion av bilar hela tiden. Jag tror fortfarande att Nevs kommer producera egna bilar men detta är ett jätteplus. Det blir större volymer och fler arbetstillfällen, säger han.

Han berättar att beskedet inte kom som en chock.

– Viss information har vi haft på kommunen så vi blev inte tagna på sängen. Vi har ett kontinuerligt utbyte, säger han.

Ett nytt steg för företaget

Koenigsegg har tidigare gjort sig kände för att tillverka mycket exklusiva sportbilar. Affären med Nevs är ett nytt steg för sportbilstillverkaren menar Mikael Wickelgren.

– Koenigsegg lägger i en ny växel. Man ska inte bara syssla med de extrema produkterna. Talar vi om en produktion på tusentals bilar är det ungefär samma volymer som Aston Martin. Jag gissar att prislappen på de nya bilarna kommer att hamna på en miljon eller två miljoner. Det kan låta mycket men man har en prisokänslig kundkrets, säger han.

Wickelgren menar att det kan finnas ännu en orsak till Koenigsegg vill öka sin volym.

– Det finns många som är intresserade av märket men som inte passar för de extrema produkterna. Detta kan vara ett sätt att tillgodose den kundkretsen, sammanfattar han.