Klädföretaget MQ:s lönsamhet har minskat kraftigt senaste året och nu lanseras ett kännbart besparingsprogram för att få koncernen lönsam igen. Totalt ska 50 miljoner kronor sparas kommande bokföringsår.
Förutom att stänga 13 Joy-butiker kommer huvudkontoret i Mölndal att flyttas till MQ i Göteborg. Klädföretaget MQ:s lönsamhet har minskat kraftigt senaste året och nu lanseras ett kännbart besparingsprogram för att få koncernen lönsam igen.
Åtgärdsprogram
– Det är ett omfattande men nödvändigt åtgärdsprogram, säger MQ:s finansdirektör Ola Wahlström.
TTELA har varit i kontakt med personal på Joy på Överby. De hänvisar till vd och koncernchef Ingvar Larsson.
– Vi ska lägga ned 13 Joy-butiker. Vi har bestämt tre men tio återstår och därför kan vi inte uttala oss om vilka butiker som ska läggas ned innan vi kommunicerat med berörd personal. Det pågår också förhandlingar med fastighetsägare om att säga upp hyreskontrakten med mera, säger Ingvar Larsson.
13 butiker
Totalt ska 13 butiker stängas runt om i landet - vilket innebär fjärdedel av Joys butiksnät.
– Jag kan inte uppge exakt antal i dagsläget, inte heller vilka positioner eller var de tas. Fackliga förhandlingar inleds direkt, så jag vill inte ge några kommentarer i det här läget, förklarar Ola Wahlström på måndagen.
MQ har haft det tufft en längre tid och lanserar alltså ett omfattande strukturellt åtgärdsprogram för att öka lönsamheten.
Över hela koncernen
- Sparpaketet är koncernövergripande för att stärka bolagets långsiktiga resultat och kostnadseffektivitet, säger Ola Wahlström.
Varslen sker både på på Joy och MQ men tonvikten ligger alltså på Joy.
Huvudkontoret i Mölndal stängs och verksamheten flyttas in i MQ:s befintliga lokaler i Göteborg, Genom det omfattande åtgärdsprogrammet hoppas ledningen att organisationen ska bli mer effektiv och att kostnaderna ska bli lägre för att stärka bolaget inför framtiden.
Plattform för e-handel
Förutom det digra sparpaketet har koncernen under hösten vidtagit olika åtgärder för att få fart på försäljningen och för att öka konkurrenskraften
- Det är olika initiativ med fokus på sortimentserbjudande och ökad kundupplevelse bland annat med utveckling av ny e-handelsplattform. Tillsammans med det åtgärdsprogram vi nu sätter in hoppas vi på en vändning som ska stärka bolagets långsiktiga resultat och kostnadseffektivitet,, säger Ola Wahlström.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.