Dick Eriksson har, förutom de vanliga uppgifter som ingår i uppdraget som näringslivschef, hamnat som spindeln i nätet i projektet att försöka skapa ett attraktivt centrum i Trollhättan.
Dick Eriksson har, förutom de vanliga uppgifter som ingår i uppdraget som näringslivschef, hamnat som spindeln i nätet i projektet att försöka skapa ett attraktivt centrum i Trollhättan.

Med framtiden i sina händer

Människorna, projekten, affärerna och företagen – Dick Eriksson har stakat ut riktningen för att ta Trollhättan framåt.…

ANNONS
|

Ett attraktivt centrum är en huvudfråga för näringslivschefen.…

– Ja, vi har startat ett arbete som heter City 3.0.

När TTELA träffade Dick Eriksson i september hade han precis tillträtt som näringslivschef. En av de viktigaste frågorna att sätta sig in i var den antagna näringslivsstrategin med fokusområdena fordon, rymd/flyg, kreativa näringar och e-handel.

– Det handlar om att hitta ett sätt att omsätta strategin i praktisk handling och det tror jag att vi benat ut nu, säger Dick Eriksson.

Näringslivschefen går fram till en whiteboard i sitt tjänsterum i stadshuset och ritar fyra pilar som pekar på en ring som representerar Trollhättan. Vid pilarna står det företag, utvecklingskapital, människor och affärer.

ANNONS

– Det handlar om att försöka få ett helikopterperspektiv. Att Trollhättan är attraktivt och att människor flyttar hit är avgörande. Och med den infrastruktur som nu är utbyggd ned mot Göteborg finns alla förutsättningar för detta.

När det gäller affärer konstaterar Dick Eriksson att det finns en hög grad av internationell koppling när det gäller företagens inriktning.

– Plus att 20 procent av befolkningen i Trollhättan har kopplingar till eller rötter i andra länder, det är frågan hur vi kan tillvarata det bättre.

Därför har näringslivsenheten tillsammans med högskolan bildat en internationell grupp för att söka arbeta konkret med detta område. Detsamma gäller frågan om projekt, där det gäller att samordna projektansökningar – staden, högskolan och Innovatum har bildat en grupp som tillsammans kommer att arbeta med ansökningarna.

– Det här är ett viktigt område. Och grunden i detta handlar förstås om att det finns bra idéer bakom projekten.

Företagsetableringar är ett område Dick Eriksson pekar på. Med pendlingsmöjligheterna finns förhoppningen om att fler företag i Göteborgsområdet kan öppna kontor i Trollhättan.

– Vi har lite på gång där.

Men det finns ytterligare ett tydligt område den nye näringslivschefen arbetar med, ett område som inte verkar självklart – stadsutveckling.

– Ja, det är den här frågan om Överby, centrum och Innovatumområdet. Jag har fått uppdraget att titta på utvecklingen av city med fräscha ögon.

ANNONS

Knappast en lite fråga, kan man konstatera.

– Vi kallar det City 3.0, där 1.0 var stadskärnan innan Överby, 2.0 beskriver situationen efter att Överby kom som en faktor. Nu gäller det att få båda områdena att utvecklas. Det handlar om att skapa en attraktiv helhetsbild.

Dick Eriksson berättar att han fått ett brett uppdrag att tala med alla aktörer.

– Vi ska bland annat använda kunskapsdatabas byggd på fakta kring pendling, studenter, bosättning och annat, så det inte blir löst tyckande. Vi ska också ta fram spännande idéer som går att förverkliga, som vi kallar framtidspärlor.

ANNONS