Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/5
ANNONS ▼

Då börjar Nevs bygga sin egna första bil

Nevs har skrivit ett nytt samarbetsavtal med elbilsmärket Iconiq Motors. Samtidigt är det nu klart att 2020 börjar man bygga sin första egentillverkade modell – en lyx-suv – i Tianjin och Trollhättan.

Avtalet med Iconiq Motors, som tecknades under Shanghai Autoshow nyligen, handlar om ett gemensamt utvecklingsprogram på  tekniksidan för framtida bilmodeller, fast under sina respektive varumärken.

– Fordonsbranschen fungerar mycket på det här viset nuförtiden. Det är kostsamt att ta fram bilmodeller och här drar vi nytta av varandras kunskaper och teknik och det ger industriella fördelar, säger Michael Östlund, kommunikationschef på Nevs.

Man ser också fördelar i att kunna beställa större volymer från underleverantörer och att man utgår från samma plattform.
– Med den här grunden kan man göra väldigt många olika varianter och modeller, det blir en produktion byggd på flexibilitet.

Men de respektive bilarna, Iconiq:s SUV i lyxsegmentet, med namnet Seven, och Nevs nya bil i E-segmentet, kommer se helt olika ut.
– Det är en lite större, lyxigare bil åt suv-hållet. Det är Nevs helt egna bil som inte bygger på 9-3:an. I vår kommande modell finns naturligtvis dna från Saab, med hög kvalitet och säkerhet som följer med, men annars kommer det vara något helt nytt, säger Michael Östlund.

Den lyxigare varianten, EV Commuter, kommer alltså att lanseras och börja byggas 2020 både i Trollhättan och kinesiska Tianjin.
Samarbetspartnerns fordon kommer att tillverkas i Nevs samägda fordonsfabrik i Tianjin, Kina och deras första elfordon i den här satsningen kommer att börja byggas från 2019 för den kinesiska marknaden.

Iconiq Motors har å sin sida ingått ett samarbete med Dubaibaserade W Motors, skaparen av supersportbilen Lykan Hypersport, som syntes ibland annat filmen Fast and Furious 7.

W Motors har starka finansiärer bakom sig, och jobbar mycket åt extremhållet. Elbilar är dock inget nytt för bolaget i sig, men för det Kinabaserade Iconiq som grundades av Allan Wu, blir det den första elbilen som produceras.

– Det blir ett givande utbyte av teknik, där de ser våra fördelar och framsteg som vi gjort och vi kan dra nytta av deras styrkor inom teknik och andra områden, säger Michael Östlund.

MEST LÄST