Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Ulrika Hultgren presschef på Nevs Foto Stefan Bennhage
Planerat. Ulrika Hultgren, presschef på Nevs, berättar att de fått licensen inte ändrar deras plan.

Inga nyanställningar på Nevs efter licens

Nevs har fått klartecken att tillverka elbilar i Kina, ett besked som i nuläget inte förändrar läget i Trollhättan. – Att vi nu fått licensen är givetvis väldigt positivt men helt enligt vår plan och påverkar i dagsläget inte Trollhättan, säger Ulrika Hultgren, presschef på Nevs.

Det var på onsdagen som den kinesiska regeringen gav Nevs produktionslicens, vilket är helt avgörande för att de ska kunna tillverka bilar i Kina.

– Det här beskedet ändrar inte vår plan som redan ligger. Det innebär inte att vi måste göra ytterligare nyanställningar än de som är planerade, säger Ulrika Hultgren, presschef.

På fabriken i Trollhättan togs beskedet om licensen emot med lättnad.

– Det känns tryggare nu. Det har varit lite osäkert eftersom det har dröjt med licensen men nu har vi fått en bekräftelse på att planen håller. Nu närmar sig produktion och det är bra, säger Stefan Larsson, lokal klubbordförande på IF Metall.

Till en början ska Trollhättan stötta den nya fabriken i Kina, exakt när produktionsstart i Trollhättan blir är inte klart.

– Vi kan inte säga exakt när produktionen i Trollhättan kommer igång men planen är någon gång under sommaren eller hösten, säger Hultgren.

Kommer ni att behöva nyanställa då?

– Det får vi återkomma om när vi vet vilka behov som finns.

När beskedet om att Nevs skulle bygga en fabrik i Kina kom skapade det viss oro kring vad som skulle hända med fabriken i Trollhättan.

– Det är den ständiga frågan som är lika svårt att svara på varje gång. Trumfkortet som Trollhättan sitter på är att kinesiska kunder vill köpa västerländska saker. Det är svårt att hävda att bilarna är västerländska om de enbart tillverkas i Kina. Därför behöver man ha kvar verksamhet i Trollhättan, säger Mikael Wickelgren, bilforskare på högskolan i Skövde.

Även Ulrika Hultgren påpekar också hur viktig verksamheten i Trollhättan är.

– Det är vårt huvudkontor och där ledningen sitter. Här sker utvecklingen av fordon och andra tjänster. När vi sätter igång med att sälja på europeiska marknaden kommer Trollhättan vara jätteviktigt för produktionen. Vi har en fin produktionsanläggning här som det vore dumt att inte nyttja för den europeiska marknaden.

Fabriken i Tianjin ska stå klar i slutet av 2017 och någon gång sommaren 2018 ska de första bilarna finnas till försäljning på marknaden. Produktion av fordon till den svenska och europeiska marknaden tror Nevs kan komma igång i Trollhättan någon gång under 2019-2020.

MEST LÄST