Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/5
ANNONS ▼

Klart med Nevs batterileverantör i Kina

Nevs har nu gjort klart med en leverantör av batterier för de Nevs 9-3 som ska tillverkas för den kinesiska marknaden.

Nevs har tecknat ett ramavtal med det kinesiska företaget Contemporary Amperex Technology, CATL, för att säkra leveranser av batterier.

– Detta är en av flera viktiga underleverantörer. Vi ville vara säkra på leverans och det är en stor aktör på marknaden, säger kommunikationschef Mikael Östlund på Nevs.

CATL är enligt Östlund en ledande leverantör inom lösningar för energilagring med fokus på forskning och utveckling av litiumjonbatterier avsedda för elfordon. 

Företaget är en av de första nio batterileverantörer som uppfyller den inhemska industristandarden och den kinesiska regeringens krav på subventioner för elfordon.

– CATL:s leveranskapacitet och beprövade teknologi gör det möjligt för oss att korta ledtiden till marknaden och de uppfyller våra krav på kvantitet och kvalitet. Deras erfarenhet och nätverk i Kina kommer att bidra positivt till Nevs och våra kunder, säger Kai Johan Jiang, styrelseordförande Nevs i ett pressmeddelande.

Nevs har fått en beställning om totalt 250 000 elfordon från Panda New Energy, ett leasingföretag inom elfordon baserade i Peking.

Genom Nevs hälftenägda ägda fabrik i Fujian, har den första omgången om 100 000 kommersiella elfordon börjat levereras. Återstående 150 000 9-3 EV kommer att börja produceras i Tianjin under 2018.

Arbetet med den nya fabriken går vidare och i dagsläget arbetar 150 personer för Nevs i Kina.

– Vi ska anställa mellan 500 och 600 ytterligare i år och även om projektet drivs från Trollhättan så flyttas fler processer över till Kina efterhand, säger Mikael Östlund.


Nevs har fått klartecken från den kinesiska regeringen att starta produktion av bilar i Kina och produktionen i den nya fabriken i Tianjin beräknas vara igång om ett år.

MEST LÄST