Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/7
ANNONS ▼

Mycket publicitet för Nevs

En vecka har gått sedan Nevs visade upp sitt framtida koncept, Inmotion, på teknikmässan i Shanghai. Jonas Hernqvist, sälj- och marknadschef, ser tillbaka på en lyckad mässa.

För ungefär ett år sedan gick Nevs ut med att även produkterna skulle heta Nevs, och inte Saab.

Förra veckan visades den första konceptbilen, Inmotion, upp för ett stort medieuppbåd på teknikmässan i Shanghai.

Att det var just på teknikmässan, och inte bilmässan några veckor tidigare, var ett medvetet val, då elfordonet bara är en del av tre i företagets affärsplan som även omfattar mobilitetslösningar och hållbara lösningar för hela städer.


– Det var kul på mässan att inte bara potentiella kunder utan representanter från andra bilföretag kom fram och tittade, säger Jonas Hernqvist.

När representanterna från Mercedes och BMW förstod att Nevs kommer från Saab, sade de att det var något att hålla ögonen på.

På mässan fanns i år sju bilföretag, bland annat de två stora tyska premiummärkena samt Volvo.

– Förra året var det två eller möjligen tre biltillverkare. Det visar också att vi inte är ensamma om våra tankar, säger Jonas Hernqvist.

En lokal sajt skrev att Nevs monter var en av fem som besökarna inte borde missa vid sitt besök.

– Eftersom det fanns 500 utställare var vi givetvis glada över all den uppmärksamhet vi fick. Vi hade lava från norrland och många sittplatser. Vi ville förmedla lite av det svenska lugnet, säger Jonas Hernqvist.

Under de tre mässdagarna hade Nevs också tio shower där konceptet visades upp. Besökarna fick även efter denna möjlighet att gå in i fordonen, känna och klämma.

– Det skiljer oss också från de övriga fordonstillverkarna på plats, säger Jonas Hernqvist.

Sammanlagt var 1 300 medierepresentanter ackrediterade till mässan. De flesta kom från Kina men nyheten om Inmotion spreds globalt över i stort sett hela världen.

– Det är en lång resa innan Nevs är ett etablerat varumärke fullt ut, säger Jonas Hernqvist.

Nevs visade även upp två 9-3:or i sin monter. En sedan och en kombi, 9-3X, vilket är ovanligt när det gäller elbilar.

– Vi lyssnar på vad folk gillar och inte och skruvar lite extra på designen, inte minst i Kina.

Själva fordonet Inmotion finns nu hos Nevs i Peking där det visas upp för partners och andra intresserade. Det finns även planer att visa det på fler mässor för elfordon, miljömässor eller teknikmässor framöver.

Det finns inga planer på att i närtid frakta det till Europa. Framöver kommer det, enligt Hernqvist, förmodligen att visas även i Trollhättan.

MEST LÄST