Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Nevs satsar på helt ny modell

    Nevs bilmodell kallad D1 byggde på samma bottenplatta som gamla Saab 9-3. Nu satsar Nevs i stället på Sango, vilken bygger på en helt ny bottenplatta som ska utvecklas för att vara självkörande med nya mobilitetslösningar.

    Svenska Dagbladet gick ut med nyheten att samarbetet skulle har brutits mellan elbilstillverkaren Nevs och Didi Chuxing, taxibolaget som är Kinas motsvarighet till Uber.

    Nevs informationschef Fredrik Fryklund sade redan under torsdagskvällen till TTELA att det undertecknade samarbetsavtalet inte förändrats.

    Nevs informationschef Fredrik Fryklund .. Bild: Stefan Bennhage

    Under fredagsförmiddagen gick Nevs koncernchef, Stefan Tilk ut med samma budskap:

    – Vi utvecklar en bil för Didi och vi har ett avtal med dem.

    Däremot har Nevs ändrat tidsplanen för när den nya bilmodellen ska levereras, eftersom den inte ska byggas på den gamla 9-3-plattformen utan på plattformen som internt kallas Sango.

    – Äntligen kan vi starta med en helt ny plattform som verkligen är Nevs, säger Fredrik Fryklund.

    Att inte gå vidare med D1, är enligt Fryklund ett gemensamt beslut mellan de två företagen, då Didi ville ha en billigare modell som dessutom skulle vara färdig för produktion senast 2020. Nu väljer Didi i stället att beställa bilar från en eller flera andra kinesiska tillverkare.

    – De har hela tiden varit öppna med mot oss om att de haft kontakt även med andra fordonstillverkare och jämfört. Nu var det vi som tog initiativet till att inte gå vidare med utvecklingen av D1 och Didi har full förståelse för detta och tycker att vi gör helt rätt, säger Fredrik Fryklund.

    Förutsättningarna att sälja bilmodellen 9-3 till Didi har inte förändrats. Bilen ska börja produceras andra halvåret 2018 i den nya fabriken i Tianjin. Dessutom kommer Nevs och Didi ha ett nära samarbete under utvecklingen av den nya Sango.

    – Vi kommer fortlöpande att ta del av deras input, kundkrav och önskemål. De vill gärna att det blir en bil med skandinavisk design, nya teknologier och ett helt nytt produktinnehåll med mobilitetslösningar och självkörande, med eller utan ratt. Lite av vad vi visade upp i Shanghai förra sommaren, säger Fredrik Fryklund.

    Nevs visar sin konceptbil på teknikmässan i Shanghai förra sommaren.. Bild: Nevs

    På teknikmässan i Shanghai visade Nevs upp nya konceptet Inmotion, som är en viktig del mot framtidens mobilitetslösningar för storstäder. Bilen rönte stor uppmärksamhet.

    – Att samverka om D1 med Didi låg först ut. I praktiken är det en korrigering och absolut inget avbrutet samarbete, säger Fredrik Fryklund.

    Nevs ser Didi som en av flera tänkbara kunder i framtiden för bilmodellen som bygger på den helt ny plattformen, som har arbetsnamnet Sango.