Självkörande bilar: Anna Haupt leder Nevs projekt


– Vid ett tillfälle tog man bort hästen från vagnen. Nu är vi på väg att ta bort chauffören från bilen och det är en minst lika stor händelse, säger Anna Haupt på Nevs.

ANNONS
|

– Jag fokuserar inte på att jämföra med vad andra gör. Det Nevs ska göra är att inte kopiera andra, säger Anna Haupt som är ansvarig för autonom körning. Vi träffar henne inne på Nevs utvecklingsavdelning. Där har hon arbetat sedan oktober men jobbar mot de flesta avdelningar, då självkörande teknik ska ingå i nästa generations Nevs-bilar. De som ska produceras i Trollhättan och i Kina med planerad start omkring 2019 eller 2020. – Detta är ett drömjobb för mig. Min hjärna släpper aldrig jobbet, det handlar om att lägga ett pussel av samhällsbitar och även ta fram de bitar som inte finns ännu. Efter att ha vuxit upp i Luleå, bott 17 år i Skåne där hon läste industridesign, kontaktade hon själv Nevs för att se om det fanns något lämpligt jobb för henne. Nu är Anna Haupt ingen okänd person. Under sitt examensarbete startade hon företaget Hövding, som utvecklade airbag-cykelhjälmar. Det finns många likheter mellan Hövding-tiden och Nevs. – När lagen om att barn under 15 år skulle ha cykelhjälmar var det många som lobbade för att det skulle gälla även vuxna. Det skrämde mig lite då cykelhjälmarna var obekväma, otympliga och förstörde frisyren. Det fanns ett problem som jag ville hitta en lösning på. Hövding börsintroducerades 2015 och samma år valde Anna Haupt att lämna styrelsen. – Jag sökte nya utmaningar. Bilkonsumenterna har länge eftersträvat ett miljöalternativ men industrin har inte velat leverera det. Att dras åt svåra problem är något jag alltid gjort. Hon upplever det som att Saab alltid haft höga ambitioner, och som underdog med mindre resurser än sina konkurrenter fick kompensera det med innovationskraft och viljestyrka. Detta är något som lever kvar i Nevs. – Nevs har tydliga visioner och en miljövänlig approach samt fokus på framtiden. För att vara innovativ krävs främst viljan att vara nyskapande. Den ambitionen är påtaglig här på Nevs. Sedan hon började sin tjänst i oktober har det varit en hög inlärningskurva. Familjen, ett barn på ett år, samt hennes man som nu är föräldraledig flyttade med till Trollhättan. De tycker att det är en perfekt ort att bo som småbarnsföräldrar, med närheten till fantastisk natur och även storstaden i Göteborg. Även om Anna aldrig släpper sitt nya jobb helt, så är familjen och fritiden viktig. – Man måste göra andra saker också, i helgen var jag till exempel på Saabmuseet, säger Anna Haupt och skrattar åt sig själv när hon kommer på vad hon just sagt. Vilken väg Nevs går när det gäller självkörande bilar, vill hon inte säga. Inte heller när det kommer ske, men hon lovar att det kommer att gå fortare än vad vi tror och kan tänka oss. Samtidigt tycker hon det är viktigt att berätta att det sker mycket inom väggarna på Nevs, som börjar närma sig 1 000 anställda. – Det är viktigt att folk får veta att det finns en enorm framtidstro på Nevs. Jag åkte med en taxichaufför här i Trollhättan som undrade vad vi håller på med och det kan jag förstå, vi syns inte med egna produkter på marknaden ännu. Vi vet vad vi gör och vi skapar framtiden, det är så sjukt spännande att vara med på. När hon berättar att hon arbetar med självkörande bilar, tycker många att de själva kör tillräckligt bra. – Olyckor beror oftast på mänskliga faktorer. Det kan vara någon som sms:ar, är trött eller ouppmärksam av andra anledningar. Det är svårt att motivera varför vi ska köra om vi vet att datorn gör det bättre. Dessutom är trafiken ett jätteproblem i storstäderna. Bilarna är byggda för att gå i 200 kilometer i timmen, men genom köer är snittfarten 5 kilometer i timmen. – På lite längre sikt är det självklart att tekniken ersätter chauffören men det är en resa som kommer att ske successivt. Vill man ha effektiva transportmetoder i storstäderna så är det inte möjligt med en person per bil, det är någonting som bilindustrin ska förhålla sig till. Även om Nevs väljer att gå sin egen väg, så är företaget på väg att gå in i ett EU-projekt för självkörande bilar. – Bilen är snart en mjukvara med en bil omkring. De flesta i projektet är bolag som arbetar med mjukvara. Det finns även andra fordonsproducenter med i detta EU-projekt förutom Nevs. Fordonstillverkarna ser att autonoma bilar är framtiden, som snart är här.

ANNONS

LÄS OCKSÅ:

Nivåer för självkörande bilar Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NHTSA, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels). Level 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning. Level 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen. Level 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv. Level 4: Full autopilot. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas nya system. Level 5: Full automatik där det varken behövs förare eller en ratt. Källa: NHTSA. (TT)

ANNONS