Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Västra Götalandsregionens app Närhälsan online har funnits sedan januari. De privata nätläkarföretagen drar ännu fler besökare, men regionens mål är högt ställt. Bild: Jonas Lindstedt

Regionens Kry-utmanare växer – men långt kvar till målet

Närhälsan växer digitalt, men är fortfarande mindre än de privata nätläkarföretagen. Målet är dock att kunna hämta hem patienterna till den offentliga vården.
– Våra patienter ska känna sig trygga hos oss och inte behöva åka runt i rymden för att hitta någon som kan lyssna på dem, säger Gudrun Greim, verksamhetschef för Närhälsan Online.

Den snabba tillväxten av företag som erbjuder läkarbesök över nätet har tvingat traditionella vårdgivare att anpassa sig. I januari 2018 startade Närhälsan sin egen tjänst, Närhälsan Online. Till en början var besökarantalet blygsamt, men efterhand har tjänsten vuxit.

– När vi startade i januari hade vi cirka 300 besök per månad. Nu är vi uppe i 1 600 besök per månad, säger Gudrun Greim.

Privata nätläkare drar fler

Mellan januari och oktober förra året gjordes 10 000 läkarbesök via Närhälsan online. Det kan jämföras med att det under samma period gjorde Närhälsans patienter nära 38 000 digitala läkarbesök via de nätläkartjänster som finns, som Kry, Mindoktor eller Doktor.se.

– Vissa av de tjänsterna har funnits i fyra-fem år. Det tar tid innan vi kan uppnå effekten att hämta våra patienter till våra egna vårdcentraler, säger Gudrun Greim.

Är det en positiv utveckling som har skett med de privata nätläkarföretagen, tycker du?

– Nej, jag ser det inte som en positiv utveckling. Vi vill ta hand om våra patienter själva förstås. Det var väl bra att någon startade, det blev ett visst positivt tryck mot befintliga offentliga aktörer i primärvården som var tvungna att sätta igång. Våra patienter ska känna sig trygga hos oss. Siffrorna för utomlänsbesöken visar att det finns ett behov.

Högt ställda mål

I dag finns 100 läkare inom Närhälsan som är utbildade i den nya tekniken och cirka 60 använder den regelbundet. Läkarna kommer från hela regionen, men användarna kommer från de större städerna.

– De har väl lättare med det digitala. Det finns en benägenhet i glesbygden att man väntar lite och ser och sedan vänder man sig till en vårdcentral. Vi kan se en trend även på våra besök att det är mest konsumtion från vårdcentraler som befinner sig i Göteborgs- och Boråsområdet. Vad det beror på? Det är mest yngre, man kanske har barn. Man vill ha det smidigt utanför arbetstid eller på lunchen.

Det är jämnt fördelat mellan män och kvinnor. De flesta är mellan 20 och 50 år gamla och cirka 20 procent är barn, enligt Gudrun Greim.

Infektioner, hudförändringar och korta sjukskrivningar är vanliga ärenden i de digitala läkarbesöken.

Nu marknadsför Närhälsan sin tjänst för att ytterligare kunna avlasta vårdcentraler och jourmottagningar. Målet är högt satt.

– Min dröm är att vi ska ska klara upp till 50 000 digitala besök, men då räknar jag in digitala besök från annan legitimerad personal och vårdcentralernas egna uppsatta digitala besök. Sedan är det så att vi inte kommer att få en nollsiffra på digitala besök utanför länet, men vi kan balansera ut det på ett bättre sätt än hur det var för tre år sedan, säger Gudrun Greim.