Så kan flyget gå över till fossilfritt bränsle

För att lyckas med att gå över till mer fossilfritt bränsle krävs ett samarbete mellan privatpersoner, myndigheter, näringsliv och flygbranschen. – Tillsammans kan vi förändra säger Maria Fiskerud, vd på Fly Green Fund.

ANNONS
|

Fly Green Fund är en ekonomisk förening utan vinstintresse som haft verksamhet under ett år. De ger företag och privatpersoner möjlighet att köpa biobränsle till sina flygresor.

– Av de pengar som kommer in till oss går 75 procent till bioflygbränsle och 25 procent för att det ska kunna ske kontinuerlig och storskalig produktion i Sverige, säger Maria Fiskerud.

Hon var en av flera talare under ett möte under onsdagen i Trollhättan. Initiativtagare till mötet var Anna Råhnängen, chef för Trollhättan Vänersborgs Flygplats, som arrangerade mötet tillsammans med Fyrbodals kommunalförbund.

– Flygbranschen är kanske den mest globala branschen men det är här lokalt i regionerna man kan påverka, säger Maria Fiskerud.

ANNONS

Hon berättade att biobränslet i dag är fyra till fem gånger dyrare än traditionellt flygbränsle. De pengar som betalas in till organisationen används till att köpa in biobränsle som tillverkas av använd matolja av Alf Air Fuels i Los Angeles. Sedan tar det sju veckor att frakta över biogasen med fartyg till Gävle där den bladas ut med det traditionella bränslet. Målet är att nå 50 procent, men det är långt dit.

– Under fjolåret bytte vi ut 0,3 procent till biobränsle, och vi sålde för 11 miljoner kronor och detta var under första året, säger Maria Fiskerud.

Anna von Schenck och Niklas Berglin från Nina Innovation är och har varit med i flera olika projekt om övergång till biobränsle. De redogjorde för fyra olika sätt att få fram biomassa. Det kan ske med vegetabiliska oljor, socker, stärkelse och lignocellulosa.

– När det gäller lignocellulosa så finns ett överskott från massabruken som kan användas, säger Niklas Berglin.

Skog och skogsavfall kan användas för att tillverka biobränsle.

– Många aktörer tillsammans kan göra förändring och vi kanske kan vara en katalysator för att sätta igång ett samarbete, säger Anna Råhnängen.

Hon är inte ensam om att se en potential i regionen.

ANNONS

– Vi och Sas samarbete mycket kring den här frågan, säger Christian Clemens vd på flygbolaget Bra.

När det gäller Trollhättan ser han stora möjligheter då det är en aktör på flygplatsen, några få stora kunder samt en engagerad flygplatschef.

GKN Aerospace har dessutom varit högst delaktiga i ett projekt med Jas Gripen, där flygplanet nyligen flugits med 100 procent biobränsle.

ANNONS