Mediauppbådet kring Saabs vd Victor Muller var under gårdagen massivt. Trots det tunga beskedet om konkurs försökte han se att det ändå kan finnas lite ljus för Saab.
Mediauppbådet kring Saabs vd Victor Muller var under gårdagen massivt. Trots det tunga beskedet om konkurs försökte han se att det ändå kan finnas lite ljus för Saab.

Seriöst intresse från Turkiet

Många har hört av sig och uttryckt intresse för Saab ifall konkursen skulle vara ett faktum. En av de mer seriösa hör hemma i Turkiet. Och när TTELA talar med en expert med insyn i Saab förklarar han att det är bästa är att inte stycka upp bolaget.

ANNONS
|

Under måndagens presskonferens förklarade Victor Muller att det kunde vara bortåt 75 olika intressenter som hört av sig och uttryckt intresse för Saab under de gångna månaderna. Men tillade han:

– Bara några få har varit seriösa.

Han ville inte bedöma sannolikheten för att någon ny intressent kunde lyckas, men förklarade att en ny part inte behöver vara belastade av de problem Swedish Automobile dragits med utan kan börja om på en ny kula.

– Även om det här kan se ut som slutet, är det inte nödvändigtvis så. Det här kan vara en början och Saab kan resa sig som fågel Fenix ur askan.

ANNONS

Turkiska parter

Men det skulle samtidigt vara ännu mer kostsamt att starta om från en konkurs än från en rekonstruktion, underströk han. Och vidare skulle en ny part behöva GM:s godkännande om de tänker tillverka Saabmodeller igen, vilket inte framstår som ett litet hinder i sammanhanget.

En sådan part som haft ett intresse för Saab under hösten och de värden som finns i bolaget, erfar TTELA, är parter i Turkiet. Detta kan rentav innefatta turkiska staten. Samtal har pågått med de turkiska parterna på olika nivåer och lär även inkludera kontakter från svenskt håll utanför Saab.

Tydligt intresse

Intresset har bland annat just rört scenariot att Saab skulle gå i konkurs. Det finns ett tydligt turkiskt intresse att få igång en bilindustri. Det ska även finnas fler parter som hört av sig och uttryckt intresse för bolaget i dess helhet.

När TTELA talar med Lars Söderqvist, den jurist som Saab ansökt om skulle efterträda Guy Lofalk som rekonstruktör, förklarar han att Saabs intresse att försöka bevara så mycket av verksamheterna i Saab intakta också lär vara ett intresse för fordringsägarna i konkursboet.

– Om man till exempel skulle försöka sälja ut maskinparken i Saabs anläggning blir värdet på dessa tillgångar uppskattningsvis fem till sex gånger mindre än om man lyckas behålla ett befintligt produktionssystem.

ANNONS

Besitter kunskaper

Lars Söderqvist nämner också den kompetens som de anställda i bolaget besitter som en tydlig tillgång vid en konkurs som hör ihop med verksamheten. Vidare förklarar han att det svenska utvecklingsbolag som Saab och Youngman bildat för Phoenix-teknologin som de inte kom vidare med på grund av GM, fortsatt borde kunna vara aktuellt.

– Man kan inte utesluta att det fortsatt kan vara intressant för kinesiska partners.

ANNONS