Trollhättefordon rullar som pod-taxi i Stockholm

Under onsdagen var det premiär för 18 eldrivna pod-taxi i Stockholm. Fordonen tillverkas i Trollhättan.

ANNONS
|

– Våra fordon är billiga i inköp. En pod kostar en fjärdedel så mycket som bil, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Premiären har varit mycket lyckad, enligt Sven Wolf. Ett stort antal Stockholmare har valt att ladda ned appen, där det går att boka sin resa.

– Vi är effektiva. En vanlig taxi kör bara kunder 15 minuter per timma i snitt, resterande tid tillbringar den i taxifickor eller på väg till och från kunderna. Vårt system gör att vi kan fördela bokningar på ett smartare sätt, vara på plats snabbare och ta fler körningar på kortare tid.

Företaget har ingen telefonväxel utan bokningarnas görs direkt i appen. Planen är att ha minst 200 podar i Stockholm i slutet av nästa år.

ANNONS

– Vårt låga pris i kombination med att det alltid finns en ledig pod i närheten gör att vi blir som en ny sorts kollektivtrafik. Från dörr till dörr och helt utan avgaser, säger Sven Wolf.

Egentligen är det inte taxi, inte i lagens mening, då fordonen är klassade som EU-mopeder och sådana omfattas inte av taxilagstiftningen.

– Därför slipper vi kravet på fast taxameter och taxilicens för förarna men vi kräver dock B-körkort, även om lagen inte ens gör det, säger Sven Wolf

Bzzt AB grundades 2014 i Göteborg av Sven Wolf, Per Nyrenius och Örjan Jansson. 2015 och 2016 ägnades åt utveckling av tjänsten och testkörning.

– Vi beslutar oss för att pausa verksamheten i Göteborg, för att nu fokusera helt på Stockholm.

Företaget Clean Motion har för byggt omkring 100 Z-bee, det elfordon som används. De började med tillverkningen 2012 i Trollhättan, där verksamheten fortfarande finns kvar.

Läs mer: Det byggs redan elfordon i Trollhättan

ANNONS