Trollhätteplast prisat i USA och förbereder flytt

Nyligen vann Trollhätteplast amerikanska säljbolag en nationell utmärkelse för en ny produkt. Nu förbereds även för en flytt, för företaget som startade i början av 1970-talet.

ANNONS
|
Sedan 1985 har Trollhätteplast funnits i samma lokaler på Hojums industriområde. Då var det mycket tillverkning, av bland annat kontorsmaterial. Nu består verksamheten av fåtal produkter som används inom tandvården och 80 procent går på export. – Vid årsskiftet flyttar vi till nya lokaler på Innovatum. Där ska vi bland annat få ett höglager, säger Per-Olof Petersson, som är vd sedan 5,5 år tillbaka. Företaget har i dag tio anställda och även om många av produkterna tillverkas i Sverige så är det inte så mycket egen tillverkning i Trollhättan längre. Den stora lagerbyggnaden har redan börjat tömmas inför flytten. Förutom de nordiska länderna så är Australien och Nordamerika företagets största marknader. – Vi har funnits där i 30 år och de flesta tandläkarna känner igen vårt troll och varumärke och produkter, säger Per-Olof Petersson. Han visar stolt upp den produkt som blev "Best produkt award" när det internationella bolaget Henry Schein samlade sina 150 största leverantörer och 1 200 säljare. – Vi lanserade den här produkten för ett år sedan men har utvecklat den hela tiden, säger Per-Olof Petersson och visar upp en TrollByte Rayzor. Enkelt förklarat så kan tandläkaren fästa en digital sensor för röntgen på hållaren och genom en patenterad lösning passar den för alla röntgenpositioner hela munnen. Det finns en rad olika varianter av digitala sensorer och Trollhätteplast har bland annat en extrem mjuk skyddspåse som gör att patienterna inte känner lika mycket obehag som med traditionella produkter. – Vi är inte billigast men sätter patienternas välbefinnande i första rummet. Detta sparar å sin sida tid åt tandläkaren då undersökningen blir enklare och därmed går snabbare, säger Per-Olof Petersson. Utvecklingen av produkterna sker i samarbete med tandläkare. – Den här har vi tagit fram i samband med en tandläkare från Uddevalla, säger Per-Olof Petersson och visar upp en TrollFoil. Det är en engångsprodukt färdig att använda för att se att lagningen och bit-ytan är rätt. Denna produkt står för cirka 40 procent av omsättningen som är 18 miljoner kronor. Att Sverige ligger långt fram inom tandvård med mycket förebyggande arbete har hjälpt företaget vid den internationella lanseringen.
ANNONS