Advokat Hans Strandberg och förre Saab-vd:n Victor Muller inför den sista dagen av hovrättens rättegång.
Advokat Hans Strandberg och förre Saab-vd:n Victor Muller inför den sista dagen av hovrättens rättegång.

Åklagaren yrkar på fängelse för Muller

Ett halvår före konkursen var skulderna uppe i över en halv miljard kronor. Frågan är om Victor Muller var tillräckligt tydlig om det pressade läget. Åklagaren yrkar på fängelsestraff för Saab Automobiles sista vd, som åtalats för grovt svindleri.

ANNONS
|

Sex år efter Saab Automobiles konkurs går det rättsliga efterspelet mot den tidigare ledningen mot sitt slut. Den 6 februari kommer hovrättens dom i det segdragna fallet.

Chefsåklagare Olof Sahlgren yrkade när rättegången avslutades på fredagen på att Victor Muller ska dömas till minst ett och ett halvt års fängelse.

- Saab genererade inte en enda krona och kostnaderna ökade för varje minut. Genererar man inte en enda krona är man på obestånd, sade Sahlgren under sitt slutanförande enligt TTELA.

ANNONS

Samtliga sju åtalade friades av Vänersborgs tingsrätt, men åklagarsidan överklagade två punkter. Dels misstankarna mot två av revisorerna, dels mot Saabs siste vd, nederländaren Victor Muller.

Enligt åklagarna försökte Muller medvetet lura omvärlden att Saabs ekonomi var under kontroll under våren 2011, drygt ett halvår före den slutliga konkursen. Muller har dock hela tiden nekat till brott och friades också i tingsrätten.

"Plågad av detta"

Hans försvarsadvokat Hans Strandberg räknar med en friande dom även i hovrätten för västra Sverige.

- Ingenting har förändrats mellan tingsrätt och hovrätt. Det är precis samma fråga som ska prövas, säger Strandberg till TT.

- I stället har den rättsliga utredningen som gjorts under mellantiden ännu tydligare visat att tingsrätten gjort alldeles rätt. Därför känns det förstås väldigt besvärligt för Victor Muller att komma hit ännu en gång och att fortfarande behöva bli plågad av detta.

ANNONS

Fick sista ordet

Strandberg utvecklar:

- Han ser det ju som att han lagt ett antal år av sitt liv åt att försöka rädda detta fantastiska bolag, som han uttrycker det.

- Men lyckligtvis kom tingsrätten fram till att han inte gjort något fel och jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon ändring.

Den sista rättegångsdagen inleddes med ett kompletterande förhör med Muller, som står fast vid att han var övertygad om att bilföretaget skulle gå att rädda. Inte oväntat passade nederländaren också på att få sista ordet, med en avslutande monolog efter pläderingarna.

- Hade saker gått bara lite annorlunda hade Saab blivit en stor succé, sade Muller enligt TTELA.

ANNONS
TT
Fakta: Saab Automobile

Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar 1946.

1969–90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget, då med 3400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i konkursboet av Nevs (National Electric Vehicle Sweden), med syfte att bygga elbilar.

2014 beräknades de sammanlagda tillgångarna i konkursen vara 3,3 miljarder kronor. Alla fordringsägare med förmånsrätt bedömdes få fullt betalt.

I september 2015 kom de första åtalen om misstänkta ekonomiska brott inom Saab.

En rättegång i Vänersborgs tingsrätt, med fyra huvuddelar, inleddes i januari 2017. Alla sju åtalade friades helt på alla punkter.

Två punkter överklagades. Två revisorer är åtalade misstänkta för grovt osant intygande, medan Victor Muller åtalats för grovt svindleri.

Konkursen, med utdelning till fordringsägarna, väntas bli klar tidigast 2019.

ANNONS