Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180102-flygsakerhet-590495_se.ttela_1.jpg
2017 säkraste året för civilflyget sedan andra världskriget. Arkivbild.

2017 säkraste flygåret

2017 var det hittills säkraste året för det civila flyget sedan statistik började föras. Det visar siffror från Aviation Safety Network.

Tio dödliga flygolyckor med totalt 44 döda gör 2017 till det ”säkraste året i flyghistorien”, skriver Aviation Safety Network (ASN). I praktiken handlar det om att siffrorna är de bästa sedan 1946 då statistik började samlas in.

I samband med att årssiffrorna för 2017 publicerades konstaterade också ASN att det vid årets slut hade gått 398 dagar sedan ett passagerarjetplan kraschade, vilket även det betraktas som ett rekord.

- Det beror på att flera aktörer, flygbolagen, flygplatser, flygtrafikledning och alla i branschen bidrar, säger Gunnar Ljungberg, direktör för sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

Dödligaste olyckan

Under 2017 ska enligt preliminära siffror cirka 36,8 miljoner flighter ha skett globalt. När det gäller olycksstatistiken för flygplan, registrerade för 14 eller fler passagerare, inträffade fem av de tio dödsolyckorna inom godstrafik medan övriga fem ägde rum inom passagerarflyget.

I det senare fallet inträffade den dödligaste olyckan, tolv omkomna, den 31 december när en Cessna 208B Grand Caravan kraschade i Costa Rica.

När det gäller transportflyg omnämns speciellt olyckan med en Boeing 747 från turkiska ACT Airlines som skedde i anslutning till Bishek-Manas internationella flygplats i Kirgizistan den 16 januari. Samtliga fyra i besättningen förolyckades tillsammans med ytterligare 35 personer på marken.

Under 2016 skedde 16 dödsolyckor med 303 dödsoffer, enligt data från ASN. Statistiken för 2015 talar om 10 olyckor och 537 dödsoffer medan motsvarande siffror för 2014 är 18, med totalt 961 omkomna.

Terrorhot och konfliktområden

Enligt Transportstyrelsen sker ett kontinuerligt arbete med att samla in information kring olyckor och incidenter för att sedan kunna vidta åtgärder i syfte att öka flygsäkerheten.

- Öppenheten och viljan från piloter och andra att rapportera avvikande händelser och incidenter bidrar, tillsammans med teknikutvecklingen, till bättre flygsäkerhet, säger Ljungberg.

Just nu finns ett visst fokus på att ytterligare försöka öka flygsäkerheten kopplat till terrorhot och flygning över konfliktområden, enligt Transportstyrelsen.

Här nämns exempelvis nedskjutningen 2014 av Malaysia Airlines flight MH17 över Ukraina där samtliga 298 personer ombord miste livet.

- Andra frågor som det nu jobbas aktivt med är säkerhet kopplat till luftrumsintrång, obehörighet på banor och frågor om besättningarnas förmåga att ta hand om ett onormalt flygläge, säger Gunnar Ljungberg.

Fakta: Några av de dödligaste flygolyckorna på 2000-talet

Fakta: Några av de dödligaste flygolyckorna på 2000-talet

298 döda när Malaysia Airlines flight MH17 skjuts ned över Ukraina den 17 juli 2014.

276 döda när ett militärt transportplan störtar i södra Iran den 19 februari 2003.

260 ombord och fem på marken dör när en American Airlines-flygning mot Dominikanska republiken kraschar i ett bostadsområde i Queens, New York, den 12 november 2001.

240 personer som var ombord på Malaysia Airlines flight MH370 som försvann över Javasjön den 8 mars 2014 saknas fortfarande.

228 döda när en Airbus från Air France störtar i Atlanten på väg mellan Rio de Janeiro och Paris den 1 juni 2009.

MEST LÄST