Emmaus i Stockholm har noterat ökad försäljning sedan det återvunna plagget utsågs till Årets julklapp av HUI Research. Arkivbild
Emmaus i Stockholm har noterat ökad försäljning sedan det återvunna plagget utsågs till Årets julklapp av HUI Research. Arkivbild

Allt fler handlar secondhand inför julen

Kanske får du något bättre begagnat av tomten i år? Secondhandhandeln noterar en strålande julhandel.

ANNONS
|

Det återvunna plagget har utsetts till Årets julklapp och kronprinsessan Victoria valde att gå på Nobelfest i mamma drottningens gamla klänning. Secondhandtrenden har fått draghjälp och är het i julhandeln.

- Försäljningen har jämfört med föregående år ökat med ungefär tio procent sedan Årets julklapp blev offentlig. Det går jättebra för oss och våra butiker rapporterar att de ser många nya kunder som inte varit där förut, så det är jätteroligt, säger Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna, som har 33 försäljningsställen runt om i landet och en webbshop.

ANNONS

Hemlig julklapp

Det är ju svårt att avgöra om kunderna ger bort sina secondhandinköp i julklapp, men Lotta Kökeritz påpekar att Myrornas hemliga julklapp, värd 50 kronor, har sålt mycket bra.

Även Björn Dreiwitz, som driver butiken Uppåt väggarna, vittnar om ett ökat intresse överlag, och ett "ökat julklappstänk", särskilt när det gäller porslin, glas och andra prylar. Ett företag valde att ge secondhandklapp till sina 85 anställda.

- Vi har redan fått flera positiva reaktioner från anställda på företaget. Någon sade till och med att hon tyckte att det var de bästa och roligaste julklapparna de fått av företaget någonsin. Kul, säger han till TT.

Fler kunder

Frida Dunger Johnsson, verksamhetschef på Emmaus Stockholm, ser att försäljningen i Emmaus butiker i Stockholm steg markant efter utnämningen av det återvunna plagget som Årets julklapp.

- Försäljningen har under de senaste fyra veckorna gått upp med 14 procent, jämfört med 2017, säger hon.

ANNONS

Även antalet besök i butikerna har ökat. Vecka 50 hade butikerna 17 procent fler besökare än samma vecka förra året.

- Intresset har helt klart varit större. Det är jättekul att se.

Frida Dunger Johnsson tror att den varma sommaren med torka och bränder bidragit till att människor fått upp ögonen för hur vår konsumtion påverkar klimatet.

Ökat miljömedvetande

Tomas Bjöersdorff är chef för Erikshjälpens secondhandverksamhet, med 63 fysiska butiker och en nätbutik. Han vittnar också om ökad försäljning.

- December ser ut att bli bättre än tidigare år. Och då jämför vi med förra året, som i många stycken var rekordår för Erikshjälpen.

Han tror att utnämningen av Årets julklapp bara är en av flera bidragande orsaker.

- Medvetenheten har blivit starkare hos privatpersoner om att miljöeffekten är direkt avhängig av hur vi konsumerar. Vi har också en trend sedan några år där framför allt ungdomar söker sig till våra butiker för att hitta sin speciella stil, säger Tomas Bjöersdorff.

ANNONS

Så bli inte förvånad om paketet under granen låg under en annan gran en tidigare jul.

TT

Fakta: Texilavfall och återvinning

Nästan alla kläder och hemtextilier som säljs i Sverige produceras i länder utanför EU. Miljöpåverkan är stor vid tillverkningen, på klimat och vad gäller vattenförbrukning, kemikalieanvändning och transporter.

Svenskar slänger årligen över 7,5 kilo textilier per person i det osorterade hushållsavfallet som går till förbränning. Det motsvarar över hälften av de nya textilier som vi i Sverige konsumerar varje år, visar en studie från 2016 som Naturvårdsverket beställt.

Enligt samma studie samlade välgörenhetsorganisationerna i Sverige 2016 in totalt 38300 ton textilier (3,8 kilo per person). Det är en ökning jämfört med 2008 då siffran (för de åtta största välgörenhetsorganisationerna) uppskattades till 26000 ton (3,0 kilo per person).

Källa: Naturvårdsverket

Fakta: Årets julklapp

Varje år sedan 1988 utser HUI Research Årets julklapp. 2018 har valet fallit på Det återvunna plagget – plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller secondhand.

Årets julklapp ska uppfylla tre kriterier: Representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året och svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.

Källa: HUI Research

ANNONS