Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180320-usaamazon-641671_se.ttela_1.jpg
Amazon gör ett ryck för att få näthandlarna att sälja varor utomlands. Arkivbild.

Amazon uppmanar kunder till global handel

Nätbutiksjätten Amazon gör ett ryck för att få onlinetjänstens kunder att sälja varor till utlandet. På så sätt vill Amazon möta konkurrensen från huvudrivaler som kinesiska Alibaba.

Mer än en fjärdedel av alla intäkter handlarna på Amazons sajt gör kommer via gränsöverskridande affärer, vilket är mer än en 50-procentig ökning från ifjol, enligt bolagets vicechef Eric Broussard. Enligt analytiker uppgår den här typen av utrikeshandel till ett värde mellan 50–75 miljarder dollar, en siffra som dock inte Amazon själva går ut med.

Ökningen av den globala handeln är en fruktsam affär för Amazon, som uppmanar sina näthandlare att sälja allt fler produkter världen över. Redan 2015 framhöll bolaget handeln över gränserna som en av Amazons huvudstyrkor.

I förra veckan meddelade Amazon att bolaget kommer lanseras i Japan, ett led i nätbutikens globala expansion.

MEST LÄST