Bomardiers huvudkontor i Liljeholmen i Stockholm. Rättegången mot en mutmisstänkt säljchef har avslutats. Arkivbild.
Bomardiers huvudkontor i Liljeholmen i Stockholm. Rättegången mot en mutmisstänkt säljchef har avslutats. Arkivbild.

Bombardierförsvar: Mutmål inget för Sverige

Det mutbrott som en säljchef vid svenska Bombardier påstås ha begått är inte en sak för svensk domstol. Det var en av försvarets linjer när målet i Stockholms tingsrätt avslutades.

ANNONS
|

Den 37-årige mannen anklagas för givande av muta vid en miljardaffär om signalsystem för järnvägen i Azerbajdzjan.

- Jag har inte gjort något olagligt, jag har bara gjort mitt jobb. Jag kollade allt med jurister, sade han avslutningsvis.

Försvaret anser att de gärningar som åklagaren beskrivit som brottsliga har begåtts utomlands, i Azerbajdzjan när den 37-årige ryske mannen inte hade flyttat hit än.

Han "var anställd i ett ryskt bolag (av Bombardier i Ryssland), arbetade med ett ryskt team, och är rysk medborgare. Han kan inte lagföras här, sade advokaten Cristina Bergner.

ANNONS

Åklagaren Thomas Forsberg anser att frågan om svensk lag är vidsträckt i det avseendet. Han har också påpekat att Svea hovrätt godkände 37-åringens häktning.

Eftersom en annan mututredning fortfarande pågår mot andra, högre chefer för Bombardier, har rätten inte heller fått se alla bästa tänkbara relevanta bevis, hävdar försvaret. 37-åringens advokater argumenterade också att den upphandling, som Bombardier enligt åklagaren vann genom mutor och fusk, gick korrekt till.

Försvaret återkom även till att säljchefen inte hade befogenhet att ingå affären i Azerbajdzjan. Beslutet fattades på hög nivå i företaget, av tågsektionens ledning i Berlin.

Dom faller den 11 oktober.

TT
Fakta: Mutmisstänkt miljardaffär

2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan, enligt åtalet på grund av mutor.

Den ryske säljchef vid Bombardier Transportation i Stockholm som står inför rätta har enligt åtalet, tillsammans med andra på företaget, mutat en tjänsteman vid den azerbajdzjanska järnvägsmyndigheten som också företrätt en lokal partner.

Denna partner, Trans-Signal-Rabita, kan dra in 600–800 miljoner kronor på affären.

Kontraktet är sammanlagt värt 2,7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Det finansieras till 85 procent av ett lån från Världsbanken.

Bombardier är en kanadensisk koncern men dess verksamhet i Stockholm säljer järnvägsutrustning och ansvarar för marknaderna i Norden och forna Sovjetunionen.

ANNONS