Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

170919-plastpasar-530725_se.ttela_1.jpg
Plastpåsar skapar problem i naturen. Naturskyddsföreningen anser att en avgift för plastkassar är en lämplig åtgärd för att minska användandet. Arkivbild.

Butikerna säljer färre plastpåsar

En kostnad på ett par kronor för en plastpåse låter kanske inte så mycket. Men det har räckt för att minska butikernas förbrukning av plastpåsar rejält. Sedan flera kampanjer satte igång i juni har vissa butikskedjor mer än halverat användningen av plastkassar.

Den 1 juni trädde en ny lagstiftning gällande plastpåsar i kraft, som innebär att alla butiker som tillhandahåller plastkassar måste redovisa för hur dessa påverkar miljön.

Samtidigt inledde Naturskyddsföreningen ett samarbete med butikskedjorna MQ, Joy och Apoteket Hjärtat om att deras butiker skulle börja ta betalt för sina plastpåsar. Förra veckan rapporterade företagen att deras försäljning av plastpåsar har minskat med mellan 40 och 60 procent under samarbetets tre första månader, vilket motsvarar 2,5 miljoner kassar.

- Det visar att det går att göra någonting och att initiativ av den här typen spelar roll för miljöarbetet, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Pengarna som företagen får in går till Naturskyddsföreningens miljöarbete.

- Paradoxalt nog är vårt mål att till sist inte få in några pengar alls från försäljningen av plastpåsar.

Lagstiftningen otillräcklig

Naturskyddsföreningen välkomnade att reglerna för plastkassar skärptes i somras. Men intresseorganisationen hade samtidigt önskat en hårdare lagstiftning.

- Det är bra att konsumenterna får information om miljöpåverkan. Men det hade varit ännu bättre om man samtidigt hade infört en obligatorisk avgift för plastkassarna, säger Karin Lexén.

En vanlig kritik mot den här sortens satsningar är att företagens miljöansvar inte borde läggas på konsumenten i form av en extra kostnad för plastpåsar. I stället borde butikerna satsa på att ta fram mer miljövänliga påsar till sina kunder, tycker kritikerna.

- Trots att många butiker har börjat med mindre miljöfarliga plastpåsar är det fortfarande så att vi måste minska plastanvändandet generellt. Och då är en extra avgift det bästa alternativet, anser Karin Lexén.

Vill se innehållsförteckningar

Även på andra håll har företag inom handeln tagit initiativ för att minska konsumtionen av plastpåsar. 1 juni drog H&M, Kappahl och Lindex igång "One bag habit" som innebär att butikskedjorna tar betalt för plastkassarna i sina svenska butiker.

- Redan efter en månad kunde vi se att endast cirka 30 procent av våra kunder väljer att köpa en plastpåse, säger Eva Jonasson, presschef på Lindex.

Överskottet som butikerna tjänar på kassarna går till projekt som arbetar för en hållbar utveckling.

- Vi använder väldigt många plastpåsar i Sverige och övriga världen. Vårt mål är att försöka ändra på detta och få folk att använda sina påsar mer istället, säger Eva Jonasson.

Fakta: Så säger lagen

Sedan 1 juni är det obligatoriskt för alla som säljer eller ger bort plastpåsar att informera om hur plastpåsarna påverkar miljön, fördelarna med att använda färre påsar samt hur man kan göra för att minska antalet plastpåsar.

Källa: Naturvårdsverket

Fakta: Plastpåsar

För närvarande använder invånarna i EU i snitt 198 plastpåsar per person och år. EU vill minska användandet, först till 90 plastpåsar per år 2019 och därefter till 40 plastpåsar per år 2025.

Det kan ta så lång tid som 400 år för naturen att bryta ner en plastkasse.

Fåglar och däggdjur skadas ofta av plastpåsar som de fastnar i eller äter av.

Källa: Naturvårdsverket

MEST LÄST