Dramatisk strejk avslutas i Brasilien

Bränslestrejken har utlöst matbrist och lamslagit delar av Brasilien. Nu avslutas den för åtminstone två veckor.

ANNONS
|

I det nästan järnvägslösa Brasilien står lastbilar och flyg för mycket av transporterna. Så när lastbilsförarfacken började strejka häromdagen, i protest mot den statliga oljejätten Petrobras prispolitik, uppstod snabbt problem över hela landet.

I onsdags backade Petrobras och drog tillfälligt tillbaka prishöjningar, och regeringen sköt upp skattehöjningar på diesel. Men det fick mest effekt på börsen, där Petrobras-aktien rasade, och imponerade inte på förarna.

5 kronor litern

Sent på torsdagen har dock en uppgörelse slutits, vilket gör att konflikten biläggs. Lastbilsförarna börjar jobba igen, och upphör med de blockader som fått exempelvis grönsakspriser att rusa med hundratals procent på en del håll i landet.

ANNONS

- Brasilien behöver er, säger Eliseu Padilha, stabschef för president Michel Temer, med adress lastbilsförarna på en presskonferens i Brasília.

Regeringen har gått med på att dieselpriset ska ses över en gång i månaden, i stället för att förändrade marknadspriser slår igenom vid bränslepumparna varje dag. Just nu innebär det att priset fryses på 2:10 real (5:00 kronor) litern i 30 dagar.

Val om fem månader

Men om det ska fortsätta så måste regeringen betala ut stora belopp i ersättning till Petrobras. Det är i praktiken en bränslesubvention som bara i år kan uppgå till 5 miljarder real, beräknar brasilianska ministrar.

Det är en återgång till tidigare rutiner, innan Petrobras häromåret fick tillstånd att just sätta marknadsbaserade priser. Men i ett ekonomiskt hårt pressat Brasilien är även ett sådant upplägg kontroversiellt – och om fem månader är det presidentval.

TT

Fakta: Transporter i vidsträckt land

Brasilien är nästan 20 gånger så stort som Sverige. Jämfört med de flesta andra vidsträckta länder är Brasilien väldigt beroende av vägtransporter och flyg, medan järnvägarna är eftersatta.

58 procent av landets transporter går via landsväg. Det kan jämföras med 50 procent i Kina, 43 procent i Ryssland och bara 8 procent i Kanada, enligt statistik från Världsbanken som G1 och andra brasilianska medier citerar.

Dagens Nyheter har spårat den utvecklingen tillbaka till 1950-talet, då landet skulle moderniseras i samband med bygget av den nya huvudstaden Brasília. Bland andra Scania lovade då att storinvestera i lastbilsindustrin i Brasilien. I utbyte åtog sig regeringen att bygga landsvägar snarare än att satsa på rälsbunden transport.

ANNONS