Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    E-handeln ökade med 16 procent i Sverige under 2017. Arkivbild.

    E-handeln omsätter mångmiljardbelopp

    Under 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent, jämfört med ett år tidigare. Det innebär att e-handeln i landet omsätter 67 miljarder kronor, vilket motsvarar 8,7 procent av den totala detaljhandeln. Det framgår av E-barometern som Postnord ger ut i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.

    Det är i sällanköpsvaruhandeln som e-handeln växer kraftigast. Där ökade e-handeln som andel av tillväxten med närmare 80 procent 2017.

    Enligt Postnords E-barometer kan företagare i detaljhandeln få det tufft då e-handeln i sällanköpsvaruhandeln redan kommit att stå för all försäljningstillväxt. Det är framförallt elektronik- och modehandeln som påverkas. Var tredje elektronikprodukt säljs över nätet och onlineköp står för 16 procent av den totala modehandeln.

    För att möta den här utvecklingen föreslår Postnords E-barometer att fysiska butiker bör satsa på det personliga mötet, på service, upplevelser och tjänster.