EU stakar ut vägen för självkörande fordon

De självkörande fordonen kommer. Snabbt. Nu gäller det att politikerna hänger med i samma takt, konstaterar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

ANNONS
|

Sopbilen rullar långsamt bredvid när föraren klivit ut för att ta hand om soptunnorna.

Lite senare rullar en helt förarlös lastmaskin, tänkt för exempelvis gruvindustrin, runt på den avskärmade parkeringsplatsen i Frihamnen i Göteborg.

Uppvisningen som avslutar ett två dagar långt toppmöte visar tydligt att tekniken för uppkopplade och självkörande fordon redan finns där. Nu gäller det att hinna i kapp med lagstiftning och regelverk.

"Puttar" framåt

- Tekniken går fort, svensk fordonsindustri ligger i framkant i världen ihop med telekomindustrin. Då får vi inte hamna i ett läge där den europeiska lagstiftningen ligger efter, säger Tomas Eneroth.

ANNONS

- Det är därför vi puttar den här processen framåt, genom att medlemsstaterna driver den. Sedan får EU-kommissionen ärva och fortsätta processen.

Eneroth hade bjudit in bland annat EU:s transportministrar för att diskutera de automatiserade fordonen. Ministrarna lyfter i slutrapporten för mötet fram en rad punkter att fokusera på, bland annat frågor om transportsäkerhet, dataskydd och cybersäkerhet.

Gemensamt ramverk

Men det handlar också om att lyfta fram exempelvis miljöfördelarna och att värna om arbetstillfällen i EU.

- Principiellt är det viktigaste att vi hittar grunder för ett europeiskt regelverk, så att vi inte får nationella begränsningar, säger Eneroth.

- Men nu har vi ett ramverk för gemensamma europeiska regler och ett antal områden där vi tydligt pekar ut vilka initiativ som behöver tas för att utveckla lagstiftningen vidare.

ANNONS
TT

Fakta: EU och självkörande bilar

EU:s arbete med uppkopplade och självkörande bilar inleddes 2016 med den så kallade Amsterdamdeklarationen. Den slår bland annat fast att medlemsländerna ska samarbeta med industrin för att främja utvecklingen av uppkopplade och självkörande fordon.

Veckans möte i Göteborg var det tredje i ordningen på området efter Amsterdam och Frankfurt.

ANNONS