Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Köpcentrum omsätter allt mer pengar trots färre besökare. Arkivbild.

    Färre besöker köpcentrum – men handlar mer

    Svenskar besöker köpcentrum allt mer sällan, men ändå ökar försäljningen. Detta på grund av att besökarna lägger mer tid och pengar per tillfälle.

    Uppgifterna presenterades i en gemensam rapport från analysföretagen HUI och Viametrics.

    - Vi handlar mer och stannar längre, men är mer sparsamma med att åka och handla. Vi handlar mer online och är mer tidseffektiva. Förut har fler besökare gått hand i hand med större omsättning, men nu går kurvorna isär, säger Tobias Rönnberg, analytiker vid HUI, till TT.

    En global trend som redovisas i rapporten är att köpcentrumets roll är i förändring. Från att ha varit renodlade handelsplatser fokuserar de allt mer på restauranger, nöje, vård och service.

    - Enligt ICSC, den internationella branschorganisationen för köpcentrum, kommer köpcentrum snabbt att ställa om till ett 50-50-upplägg med dels handel, dels service, säger Rönnberg.

    Denna utveckling pågår även i Sverige, men inte i samma höga takt som i andra delar av världen. I asiatiska köpcentrum utgörs i dag 40 procent av ytan av serviceinrättningar – i Sverige är siffran hälften så stor.

    - USA och Asien ligger längre fram i omställningen. Här är vi lite på efterkälken, säger Rönnberg.