Nevs köpte det mesta av konkursade Saab Automobile 2012 med målet att bygga elbilar. Först ut blir en eldriven variant av Saab 9-3, men under namnet Nevs.
Den är avsedd för marknaden i Kina och ska byggas på en fabrik i hamnstaden Tianjin. Tanken har varit att målade karosser skulle byggas i Trollhättan och skickas till Kina för montering.
Men nu har Nevs beslutat att göra anläggningen i Tianjin till en komplett bilfabrik från början. Det innebär att 200 nyanställningar av bilbyggare i Trollhättan blir uppskjutna tills vidare. Bakom beslutet finns en oro över skärpta krav för att få tillverkningslicens i Kina, uppger P4 Väst.
Nevs 9-3 väntas bli lanserad i Kina under slutet av nästa år eller början av 2018.
- Det är inte bestämt om den kommer att säljas i Sverige, säger Nevs presschef Ulrika Hultgren till TT.
Nevs har cirka 650 anställda i Trollhättan, främst ingenjörer, och dessutom 200 konsulter. Förutom 9-3 arbetar man bland annat med en elbil för Turkiet, och med helt nya modeller som bygger på den Saab-utvecklade plattformen Phoenix.
Fakta: Nevs
National Electric Vehicle Sweden, förkortat Nevs, köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012.
Efter svårigheter med att få in kapital sattes företaget i rekonstruktion 2014. Denna avslutades i april 2015 med att skulder på cirka 300 miljoner kronor blev avskrivna.
Huvudägare är bolaget NME, som i sin tur ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Staden Tianjin och det kinesiska IT-företaget SRIT gick in som delägare efter rekonstruktionen.
I december fick Nevs en order från kinesiska Panda New Energy om totalt 250000 elbilar, bland dem 150000 av modellen 9-3 senast 2020. Värdet beräknades till cirka 100 miljarder kronor.
Nevs har samarbetsavtal med den kinesiska fordonsjätten Dongfeng och rymdteknikbolaget Huateng.
I juni meddelade Nevs att man gett upp planerna på att använda varumärket Saab, som ägs av försvarskoncernen.