Facebook är för lag om politisk annonsering

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg stöder lagen som ska reglera politiska annonser på nätet. En hög chef vid Facebook utesluter inte att fler fall av systematiskt missbruk av persondata kan ha skett.

ANNONS
|

I nästa vecka ska Mark Zuckerberg vittna inför utskott i den amerikanska kongressen med anledning av dataskandalen med Cambride Analytica (CA). Nu har han, via Facebook, meddelat att han ställer sig bakom lagen som reglera politisk annonsering på nätet.

Vallagen ska utvidgas så att samma regelverk som reglerar etermedier i USA även ska gälla för annonsering på plattformar som exempelvis Facebook och Twitter. Facebook ska börja kräva att de som vill publicera annonser med politiska budskap ska kunna verifiera sin identitet och var de befinner sig.

Fler fall av missbruk

Facebookchefen Sheryl Sandberg utesluter inte att fler fall av systematiskt missbruk av persondata kan ha skett via plattformen – utöver det som redan är känt om att uppemot 87 miljoner användares personliga uppgifter har varit på drift. Beskedet lämnar hon i intervjuer för public service-radio i USA och tv-kanalen NBC.

ANNONS

- Vi har inlett en utredning och det är fullt möjligt att vi upptäcker fler fall, säger Sandberg.

Redan 2016 kände Facebook till hur kommunikationsbyrån Cambridge Analytica använt personuppgifterna, men CA ska ha hävdat att informationen raderats.

- Vi försökte inte verifiera påståendet, där gjorde vi fel. Särskilt när vi i efterhand ser att informationen användes i den amerikanska valrörelsen, säger Sandberg som annars – liksom grundaren Zuckerberg – varit långsam med att kommentera avslöjandet och hantera den oro som uppstått.

Redovisa för användarna

Från och med måndag ska Facebook redovisa för användarna vilka appar som har fått del av persondata från användarkontona. Det som väckt upprördhet är rapporter om att information som CA fått tillgång till via Facebook har använts till att analysera väljarbeteende; analyserna såldes sedan till Donald Trumps kampanjstab inför presidentvalet i USA 2016. Facebooks aktiekurs har tagit stryk av avslöjandet.

ANNONS

Den kommande veckan ska Zuckerberg frågas ut i den amerikanska kongressen om hur bolaget sköter integritetsfrågor. Även EU väntar sig att få mer information. På fredagen uppgav EU-talesmannen Christian Wigand att Facebook bekräftat att uppemot 2,7 miljoner européer berörs av de omständigheter som blivit kända hittills.

TT-AFP

Bakgrund: Cambridge Analytica-skandalen

Cambridge Analytica är ett amerikanskt dotterbolag till brittiska Strategic Communication Laboratories (SCL).

Enligt Facebooks beräkningar kan uppgifter från uppemot 87 miljoner Facebookanvändare — varav majoriteten, uppskattningsvis drygt 70,6 miljoner, i USA — hamnat hos Cambridge Analytica utan att användarna vetat om det. Företaget fick del av uppgifterna via en speciell app.

Cambridge Analytica hävdar att det handlar om data från max 30 miljoner människor.

Enligt USA:s federala valkommission anlitade Trumpkampanjen Cambridge Analytica i juni 2016 och betalade över 6,2 miljoner dollar (motsvarande nära 51 miljoner kronor) för dess tjänster.

Cambridge Analytica lade 2014 också in långtgående frågor om Rysslands president Vladimir Putin i opinionsundersökningar till amerikanska fokusgrupper. Det handlade om allt från Putins popularitet till rysk expansionism.

Den brittiska datainspektionen utreder Cambridge Analytica, och Facebookchefen Mark Zuckerberg har kallats till förhör i den amerikanska kongressen.

Facebook har bett om ursäkt för att informationen inte skyddats och utlovat åtgärder.

Källor: Channel 4 News, The New York Times, The Guardian

ANNONS