Fejkade reor allt vanligare

Rea, utförsäljning och kampanjer. Det är lätt att få intryck av att det alltid är fyndläge i vissa butiker. Men fejkade reor har blivit allt vanligare, enligt Konsumentverket.

ANNONS
|

När ord som rea och fyndpriser blinkar till framför dina ögon kan det finnas anledning att vara skeptisk. Att framställa priser som mer förmånliga än de är har blivit allt vanligare för att locka kunder att slå till och plocka fram plånboken.

- I en perfekt värld ska man kunna lita på budskapen i marknadsföringen, men de granskningar vi gjort visar att så inte alltid är fallet, säger Niclas Ernebratt, jurist på myndigheten.

ANNONS

Fejkade ordinariepris

Konsumentverket har under de senaste åren fokuserat mer än tidigare på prismarknadsföring och granskat branscher som hemelektronikbranschen, sporthandelsbranschen, möbelbranschen och marknaden för barnprodukter.

I september dömdes möbelföretaget Trademax till att betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift för bluffutförsäljningar och för att ha framställt sina priser som mer förmånliga än de var.

Nyligen stämdes också babysajten Jollyroom för fejkade reor och prisjämförelser med påhittade ordinariepris. I avvaktan på en dom har nätbutiken förbjudits, förenat med vite, att fortsätta med sitt sätt att locka med rea.

- I alla granskningar har vi sett mer eller mindre brister. Det stora problemet är med fördelaktiga priser, som framställs stort i marknadsföringen, och som inte stämmer, säger Niclas Ernebratt.

Regler för rea

För att få använda begreppet rea ska det handla om varor som ingår i butikens vanliga sortiment, att rean pågår under en begränsad tid och att det rör sig om väsentligt lägre priser än de ordinarie.

- Det är ett problem om ordinariepriset inte använts av butiken i någon som helst eller i väldigt begränsad omfattning, eller väldigt långt tillbaka i tiden så det inte längre blir ett aktuellt jämförelsebelopp, säger Niclas Ernebratt.

ANNONS

Den stora mängden aktörer, inte minst på nätet, gör det svårt för Konsumentverket att granska alla. Hans tips till konsumenter är att använda sig av prisjämförelsesajter och att anmäla tveksamheter till Konsumentverket.

- Det gäller att vara lite sunt skeptisk till alla de här erbjudandena som inte alltid är så fördelaktiga, säger Niclas Ernebratt.

TT

Fakta: Aktuella ärenden om fejkade reor

I en dom från september har Patent- och marknadsdomstolen förbjudit möbelföretaget TM Helsingborg AB, Trademax, att använda ett "rekommenderat pris" som inte används av branschen eller andra återförsäljare.

Företaget har även förbjudits använda uttryck som "lagerrensning" och "allt ska bort" eller liknande om det inte är en försäljning som omfattar hela varulagret eller en klart avgränsad del av lagret, under en begränsad tid och med väsentligt lägre priser än de ordinarie.

Trademax förbjuds också att använda sig av fejkade tidsbegränsade reor där en klocka räknar ner tiden tills ett erbjudande upphör, en klocka som startar om vid nästa besök på sajten.

Enligt domen ska Trademax betala en marknadsstörningsavgift på fyra miljoner kronor och förbudspunkterna är förenade med vite om en miljon kronor.

Barn- och babyproduktsajten Jollyroom har stämts av Konsumentombudsmannen (KO) för att under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer med fejkade ordinariepriser. Konsumentverket har öppnat ärenden mot Jollyroom två gånger men bolaget har inte bättrat sig, enligt KO som vill att företaget ska dömas att betala tio miljoner kronor i marknadsföringsavgift.

I väntan på en dom har Patent- och marknadsdomstolen förbjudit Jollyroom att fortsätta använda rea-uttryck i kombination med en procentsats och uttryck som exempelvis outlet och lagerrensning om bolaget inte följer marknadsföringslagens bestämmelser. Förbudet är förenat med vite om tre miljoner kronor.

Källa: Konsumentverket

ANNONS