Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

170831-ehandelbygg-522259_se.ttela_1.jpg
En stor andel svenskar köper fortfarande byggmateriel i fysiska butiker. Arkivbild.

Fler köper byggmateriel på nätet

Bygghandels e-handelsförsäljning växer i spåren av ett ökat utbud och större e-handelsvana bland konsumenterna.

Under andra kvartalet ökade e-handelns intäkter med 20 procent jämfört med samma period i fjol, visar siffror från Postnords e-barometer.

Intresset var som störst under sommarmånaderna då många vill renovera, rusta upp och bygga nytt, skriver Postnord.

Men det finns fortfarande ett stort utrymme för fler konsumenter. I dagsläget handlar ungefär 5 procent av den svenska befolkningen byggvaror på nätet varje månad.

Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige är ändå nöjd med den rådande utvecklingen.

"För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända", säger Saxne i pressmeddelandet.

MEST LÄST