Många missar digitala fakturor

Fakturor via mejl blir dyra för många svenska konsumenter. Anmälningarna till Konsumentverket blir allt fler och inkassobolaget Svea ekonomi skickar tre gånger så många påminnelser på digitala fakturor.

ANNONS
|

Den expanderande e-handeln innebär att allt fler betalningar sker via nätet. Många fakturor hamnar i mejlkorgen – där de ofta tycks glömmas bort eller försvinna. I alla fall får Svea ekonomi, en av Sveriges största finans- och inkassokoncern, påminna tre gånger så ofta om mejlfakturor jämfört med fakturor som skickats via post.

- Det är väl bara att gå till sig själv, mejlkorgen är nästan alltid full och det såklart att det är lätt hänt att missa fakturor där, säger Lennart Ågren, vd på Svea ekonomi.

ANNONS

- Digitala fakturor är väl ett önskemål från både kunder och företag som vill slippa distributionskostnader. Konsekvensen blir dock att det blir mer påminnelser.

Fler anmälningar

Betalningsföretaget Klarna skickar alla sina fakturor digitalt, många av dem via mejl. Antalet anmälningar till Konsumentverket har ökat stadigt – från 65 anmälningar 2016 till 151 stycken hittills i år. En fjärdedel av de senaste 40 är från kunder som hävdar att de fått en påminnelse eller ett inkassokrav – utan att ha fått någon första faktura.

"Jag är missnöjd med att jag fått betala 60 kr två ggr i dröjsmål för en faktura dom aldrig skickat", skriver en av dem. "Klarna skickar en påminnelse med extra avgift. Jag skulle ha betalat en faktura enligt Klarna tidigare men den har inte sänts ut", skriver en annan.

- Om man fått fakturan eller inte kan jag inte svara på, men det kan hända att den hamnat i skärpposten eller levererats på ett sätt som gör att man tror att man inte fått den, säger på Anna Hult på Konsumentverket.

ANNONS

Det är svårt att tala om något växande problem – ökningen av antalet anmälningar kan också vara en effekt av bolagets och e-handelns expansion, säger Hult.

Hamnar hos Kronofogden

Även Kronofogden har märkt av en markant ökning vad gäller just digitala fakturor. Antalet ansökningar om så kallade betalningsförelägganden från Klarna och Qliro – som är ett annat stort betalningsföretag – har ökat från 13000 till 20000 första halvåret 2017 respektive 2018.

Män är i regel mer skuldsatta är kvinnor, men i den här gruppen är det tvärtom, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden.

Och en obetald faktura blir ofta dyrt väldigt snabbt.

Påminnelseavgiften kan uppgå till maximalt 60 kronor, inkassokravet kan ligga på 180 kronor och därpå finns möjlighet för inkassobolagen att ta ut en kostnad för eget arbete på 380 kronor – sedan tillkommer avgifter för ansökan hos kronofogden på ytterligare 300.

- Har man köpt någonting för 1000 kronor kan det alltså bli nästan dubbelt så dyrt, och det exklusive eventuell dröjsmålsränta. Blir det ett utslag och vi begärs driva in pengarna läggs ytterligare 600 kronor på, säger Krantz.

ANNONS

"Finns inget behov"

Klarna hävdar att det finns en anledning till att företaget skrotat fakturor i pappersform – fram tills för några månader sedan erbjöds kunderna att välja mellan papper och digitalt, säger Johan Gustafsson, pressansvarig på Klarna.

"Ytterst få valde pappersfaktura varför vi till slut inte såg något behov av den tjänsten", skriver han i ett mejl.

"Men gemensamt för alla fallen är att det är olyckligt och påverkar upplevelsen av Klarna negativt. Det är också en av anledningarna till att vi är måna om att få kunder att använda appen där vi enkelt kan kommunicera både när fakturan kommit och påminna när det närmar sig betalning".

Stora vinstmarginaler

Likt konkurrenterna Intrum och Lowell (tidigare Linforff) har Svea ekonomi en god vinstmarginal på omkring 30 procent. Den stadigt växande nettoomsättningen landade 2017 på knappt 2,5 miljarder kronor – men vd:n avfärdar att inkassojättarna skulle ha ett intresse av att digitala fakturor försvinner och inte betalas.

- Tvärtom, som finansbolag förlorar vi pengar då folk inte betalar. En del av de här fakturorna har vi dessutom köpt, så det finns inget intresse av det alls, säger Lennart Ågren.

ANNONS
TT

Fakta: Allt fler obetalda räkningar

Antalet obetalda räkningar som skickas vidare till Kronofogden ökade markant första halvåret 2018. Fram till den sista juni i år fick myndigheten in omkring 587000 krav på obetalda skulder, en ökning med 12,7 procent jämfört med första halvåret 2017. Knappt 273000 personer hade inte betalat sina räkningar i tid, vilket är en ökning med 10,2 procent.

Landstingen står för den största delen av ökningen – men även näthanden sticker ut i statistiken. Antalet ansökningar om så kallade betalningsförelägganden från företagen Klarna och Qliro – som är bland de största på betaltjänster via nätet – ökade från 13000 till 20000 första halvåret 2017 respektive 2018.

Källa: Kronofogden

ANNONS