Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171006-saskapitaluv5-542375_se.ttela_1.jpg
SAS-styrelsen vill kunna genomföra en nyemission. Arkivbild.

Minskat svenskt SAS-ägande

SAS kan komma att behöva stärka kassan för att köpa nya flygplan och betala gamla lån. Styrelsen överväger därför att be aktieägarna om mer pengar. Men den svenska staten är inte intresserad, inte heller den norska. Det är däremot danskarna som därmed kan flytta fram positionerna.

SAS kallar till extra bolagsstämma för att få ett bemyndigande av ägarna att få rätt att besluta om en nyemission på högst 66 miljoner stamaktier, vilket motsvarar 20 procent av antalet utgivna stamaktier. Baserat på dagens kurs skulle det innebära en nyemission på cirka 1,8 miljarder kronor.

Men svenska staten tänker inte vara med, och inte den norska heller, meddelar de båda ländernas näringsministrar, vilket minskar deras ägande i SAS. Det ligger i linje med vad de båda staterna flaggat för tidigare – de vill inte vara kvar som ägare i SAS längre. Och om SAS gör verklighet av emissionen fullt ut kommer den danska och svenska staten att bli ungefär lika stora ägare. I dag äger Sverige 17,1 procent medan danskarna kontrollerar 14,2 procent av aktierna.

"Risk för Sverige"

Därmed skulle den danska staten stärka greppet om det skandinaviska flygbolaget – den har också tydligare politiska intressen med den viktiga Köpenhamnsflygplatsen. Att ha politiska drivkrafter i ägarledet är sällan bra för ett kommersiellt bolag, enligt Jan Ohlsson, mångårig flygexpert och chefredaktör för Insiderplus.

- Och det är en risk för Sverige, säger han.

I och med att två av huvudägarna så tydligt sagt att de inte vill vara med längre, öppnar SAS för att ta in nya ägare i samband med aktieemissionen.

- En drömägare skulle vara en finansiellt stark ägare, och helst ett annat flygbolag, säger Jan Ohlsson.

Enligt SAS handlar det om att öka den finansiella flexibiliteten och med en nylig kvartalsvinst på två miljarder kronor i ryggen anses förhållandena för en nyemission vara gynnsam.

- Vi har lån som förfaller och vi har fortsatta flygplansinvesteringar. Det handlar om att sänka våra finansieringskostnader, säger presschefen Fredrik Henriksson.

Aktien rasar

- Man står inför ett stort byte av flygplansflottan, klart SAS behöver mer kapital, säger Jan Ohlsson.

SAS kontrolleras av svenska, danska och norska staten som tillsammans med Wallenbergsfären har drygt 50 procent av rösterna i bolaget.

SAS stamaktie har under året hittills nästan fördubblat värdet på Stockholmsbörsen, från drygt 14 till 27 kronor per aktie, den högsta kursen sedan januari 2016. Men efter beskedet om nyemissionen rasade aktien med åtta procent i morgonhandeln. Eventuella plåster på såren kan dock bli att nyemissionen öppnar för aktieutdelning på stamaktierna om SAS väljer att förtidsinlösa de dyrare preferensaktierna.

Fakta: Effekter på ägandet

Om SAS genomför nyemissionen fullt ut, 66 miljoner nya aktier, får detta följande effekter på ägandet sedan den svenska och norska staten sagt att de inte kommer att vara med medan den danska säger att de ska teckna de nya aktierna:

Svenska statens ägande kommer att minska från 17,1 till 14,3 procent.

Norska statens ägande minskar från 11,4 till 9,5 procent.

Danska statens ägande ligger kvar på 14,2 procent.

Källa: SAS

MEST LÄST