Stefan Tilk, vd och koncerncef för Nevs (sittande till höger) tecknade i mars ett investeringsavtal med kinesiska GSR Capital. I bakgrundens syns statsminister Stefan Löfven (S). Arkivbild.
Stefan Tilk, vd och koncerncef för Nevs (sittande till höger) tecknade i mars ett investeringsavtal med kinesiska GSR Capital. I bakgrundens syns statsminister Stefan Löfven (S). Arkivbild.

Nevs redo att börja tillverkningen i Kina

Den Trollhättanbaserade elbilstillverkaren Nevs har fått alla licenser som krävs för att tillverka och sälja elbilar i Kina. Efter att produktionsstarten försenades räknar företaget nu med att sätta igång tillverkningen till sommaren nästa år.

ANNONS
|

- Det känns oerhört bra och är förstås väldigt viktigt. Dels för att kunna komma igång med serietillverkningen, men också för att få in nya investerare, säger Fredrik Fryklund, kommunikationschef vid Nevs, till TT.

- Vi är det första icke-kinesiska företaget som har fått den här sortens licenser.

ANNONS

Nevs hade planerat att tillverka 10000 elbilar i Kina under 2018. På grund av ekonomiska problem har inga bilar byggts, men situationen ser i dag bättre ut, enligt Fryklund.

- Det är givetvis tråkigt att vi inte kom igång med tillverkningen enligt tidplanen, men det beror på att vi inte haft tillräckligt med pengar för att kunna genomföra investeringarna i fabriken i Tianjin. Det har gjort att fabriksbygget har tagit längre tid än planerat. Men nu har det löst sig med tillstånden och ekonomin, vi är i princip skuldfria och det känns bra så här inför årsslutet.

Enligt företagets plan ska tillverkningen i Kina inledas under andra kvartalet 2019, men det finns inga siffror på hur många bilar man väntas producera.

- Nej, med tanke på de förseningar som skett vore det dumt att ge en exakt siffra, eftersom vi inte vet exakt när produktionen är igång med full kapacitet. Men det är under nästa år som vi sätter igång på allvar och börjar leverera bilar till konsumenterna.

ANNONS

Efter nyår ska fabriken i Trollhättan börja tillverka delar till bilarna, som sedan skickas till fabriken i Tianjin i Kina.

TT

ANNONS