Protesterna fortsätter i Brasilien

Två av de största städerna i Amerika, São Paulo och Rio de Janeiro, har utropat undantagstillstånd. Och Brasiliens president Michel Temer har kallat in militären. Men de förlamande bränsleprotesterna fortsätter.

ANNONS
|

Efter flera dygns strejk och blockader, som hotade att lamslå transportsystemet i världens till ytan femte största land, backade regeringen i torsdags. Priskontroller och subventioner för fossila bränslen återinförs, vilket innebär att det dieselpris som många av landets miljoner lastbilschaufförer betalar för tillfället fryses till 2:10 real (5:00 kronor) litern.

Flyg ställs in

Men alla deltagande fackföreningar och grupper var inte med på uppgörelsen. Och under fredagen fortsatte blockaderna. Uteblivna transporter gör att varorna håller på att ta slut på många håll i landet. I huvudstaden Brasília ställs flyg in på grund av brist på bränsle.

Undantagstillstånden i jättestäderna São Paulo och Rio de Janeiro innebär enligt nyhetsbyråer bland annat att myndigheterna kan konfiskera privatägt bränsle som lagras på bensinstationer.

ANNONS

Dråpslag mot regeringen

Temer berättar i ett tv-tal att han gett militären tillstånd att undanröja blockader på stora vägar. Och blockaderna rapporteras minska kraftigt i antal. Men det beror också på att lastbilsförbundet Abcam instruerat om en nedtrappning – barriärerna ska bort, men däremot ska leveranserna inte återupptas.

Enligt Abcam måste dieselsubventionerna fastställas i lag innan allt är över. Och det kan inte göras förrän tidigast under nästa vecka.

Konflikten ses som ett dråpslag mot regeringens trovärdighet med bara fem månader kvar till presidentvalet i oktober. Brasilien, Latinamerikas största ekonomi, lider redan innan av ekonomiska svårigheter, och detta kan bara fördjupa krisen.

TT

Fakta: Transporter i vidsträckt land

Brasilien är nästan 20 gånger så stort som Sverige. Jämfört med de flesta andra vidsträckta länder är Brasilien väldigt beroende av vägtransporter och flyg, medan järnvägarna är eftersatta.

58 procent av landets transporter går via landsväg. Det kan jämföras med 50 procent i Kina, 43 procent i Ryssland och bara 8 procent i Kanada, enligt statistik från Världsbanken som G1 och andra brasilianska medier citerar.

Dagens Nyheter har spårat den utvecklingen tillbaka till 1950-talet, då landet skulle moderniseras i samband med bygget av den nya huvudstaden Brasília. Bland andra Scania lovade då att storinvestera i lastbilsindustrin i Brasilien. I utbyte åtog sig regeringen att bygga landsvägar snarare än att satsa på rälsbunden transport.

ANNONS