Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Förra året konsumerades för 5,3 miljarder kronor på Black Friday – men kampanjerna pågår hos många även inför och efter. Arkivbild.

    Readagar allt viktigare för svensk handel

    Fars dag, Black Friday, Cyber Monday, julhandel och så mellandagsrea. Antalet kampanj- och readagar blir allt fler – och viktigare för detaljhandeln som nu väntar den intensivaste perioden på hela året.

    Det stora startskottet går den 23 november i och med det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday. Förra året konsumerade svenskarna för 5,3 miljarder kronor, enligt en undersökning av Postnord – 1,7 miljarder mer än året innan.

    Men egentligen börjar butikskedjorna och e-handelsföretagen med sina kampanjer i god tid inför, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk handel.

    - De flesta begränsar inte sina erbjudanden till bara en dag, utan håller på hela veckan. Därefter kommer ju också Cyber Monday så vi har börjat kalla det för Black Week numera, säger han.

    "Tvungna att hänga med"

    Antalet kampanj- och readagar blir allt fler, och enligt Davidson också viktigare för den svenska detaljhandeln som genom e-handeln numera konkurrerar med hela världen.

    Men med detta kommer också en del risker.

    - De rabatterade priserna är ett sätt att locka kunder, inte minst till fysisk butik. Vissa får faktiskt en minskad lönsamhet under de här dagarna, men är tvungna att hänga med för att inte tappa konsumenter.

    Den internationella konkurrensen bidrar till att sänka priserna för sällanköpshandeln och kan på sikt bli ett växande problem, hävdar Davidson.

    - Om kampanjdagarna kommer väldigt tätt i en viss bransch så är det klart att konsumenterna väntar in det här. En risk finns också att de börjar förvänta sig kraftiga reaerbjudanden hela tiden.

    I år sammanfaller Fars dag – som också är en viktig handelsdag – med världens absolut största, den så kallade singeldagen från Kina.

    "Saknar motstycke"

    Shoppinghögtiden den 11 november varje år uppkom under 1990-talet som en motreaktion på Alla hjärtans dag. Förra året konsumerade kineserna för minst 180 miljarder yuan, motsvarande över 225 miljarder kronor. Det är tio gånger mer än amerikanerna under Black Friday.

    Singeldagen har ännu inte slagit igenom fullt ut i Sverige, även om några kedjor börjat haka på.

    - Det är helt enormt stort i Kina och saknar motstycke globalt sett. Omsättningen är tre gånger större än den svenska e-handelns på ett helt år, säger Davidson.