Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

181109-varldenolja-805906_se.ttela_1.jpg
Oljepriset har sjunkit kraftigt de senaste månaderna. Arkivbild.

Så mycket billigare har bensinen blivit

Oljepriset är nu nere på den lägsta nivån sedan i april. För bilägare har det betytt att bensinpriset sjunkit med åtta procent jämfört med i augusti.

För första gången på drygt sex månader kostar nu ett fat Brent-olja under 70 dollar. Samtidigt har den amerikanska motsvarigheten, WTI, krupit under 60-dollarsstrecket och handlades kring lunchtid för cirka 59:45 dollar.

Prisraset på drygt 20 procent sedan oktober för Brent-oljan har vissa paradoxala förklaringar, säger Ulf Svahn, vd för Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet.

- Samtidigt som det förs diskussioner kring bojkott av Irans oljeproduktion så sjunker priserna och det kan tyckas paradoxalt men när nu USA har givit tidsfrist till länder att köpa olja från Iran så släpper det omedelbara trycket, säger han.

Högsta nivån

Oljepriset kom att nå sin högsta nivå under oktober månad, då oro för USA:s sanktioner mot Iran skulle få betydande effekt. Sedan dess har man dock från amerikanskt håll meddelat att tillfälliga undantag ska ges under sex månaders tid till betydande oljekonsumenter som Kina, Indien och Sydkorea.

Samtidigt har också stora oljeproducenter som Saudiarabien, Ryssland och USA själva gradvis ökat sin produktion för att kompensera bortfallet från iranskt håll.

För svenska bilägare märks nu en viss skillnad. I slutet av augusti kostade en liter 95-oktanig bensin 16:31 kronor, i dag är samma drivmedel åtta procent billigare och ligger på 15:06 kronor.

TT: Hur väl följer egentligen prisutvecklingen på bensin prisraset på oljan?

- Priset är transparent och följsamheten mot produktutvecklingen av oljan är i princip total, säger Ulf Svahn.

Iran avgör

Vilken riktning oljepriset tar den närmaste hänger samman med utvecklingen kring Iran. Från amerikanskt håll har meddelats att man vill se landets oljeexport krympa ned till noll men nu beräknas uppgå till 1,4–1,5 miljoner fat dagligen under undantagsperioden jämfört med tre miljoner fat dagligen tidigare under 2018.

- Vi måste vänta in effekterna mot Iran och om det blir full sanktion mot Iran. Faktorer som en något försämrad global ekonomi och hur det blir med USA:s egen produktion, säger Ulf Svahn om faktorer som nu kommer att påverka olje- och bensinpriset.

Fakta: Tillfälliga sanktionsundantag för Kina och Indien

TT

Trumpregeringen, som den 8 maj frånträdde det så kallade kärnenergiavtalet med Iran från 2015, har från och med måndagen den 5 november återinfört sanktioner mot Iran. Totalt svartlistas över 700 iranska personer, företag, flygplan och fartyg.

Sanktionerna ska isolera Iran ekonomiskt och slå ut landets olje- och shippingindustri från världsmarknaden.

Tillfälliga undantag när det gäller oljeaffärer med Iran har getts för stora oljekonsumenter som Kina, Indien, Sydkorea, Japan, Italien, Grekland, Taiwan och Turkiet. Dessa undantag kommer i utgångsläget att finnas på plats i 180 dagar och betalningarna till Iran måste enligt USA:s regelverk sättas in på särskilda förvaltningskonton för att sedan bara få användas för inköp av livsmedel och mediciner.

Irans oljeexport har inför sanktionerna redan fallit från 2,8 miljoner fat per dag i april till omkring 1,8 miljoner fat per dag. Exporten av olja från Iran väntas fortsätta minska ned mot 800 000 fat per dag.

Internationella valutafonden (IMF) räknar med att USA-sanktionerna kommer för Iran in i recession, med en BNP som krymper med 1,5 procent i år och 3,6 procent 2019.

Källa: Reuters

MEST LÄST