Saab slimmar produktportföljen

Färre produkter ska lyfta försvarskoncernen Saab. På bolagets kapitalmarknadsdag, bekräftade vd:n Håkan Buskhe förändringen.

ANNONS
|

Saabs aktie har den senaste tiden dykt efter beskedet att man gör en nyemission för att få in sex miljarder kronor. Med ett fall på 16 procent senaste månaden gör aktiedykningen Saab till ett av de sämst presterande bolagen på Stockholmsbörsen och vid företagets kapitalmarknadsdag fick vd:n Håkan Buskhe en rad frågor om bolagets sparprogram.

Detta kommer enligt Saab att handla om tre områden: produktportföljen, marknadsföring och digitalisering.

Inte lönsamt

Gällande produktportföljen ska den nu slimmas från den befintliga på cirka 580 produkter. Hur många som blir kvar vill inte Buskhe ännu uttala sig om.

- Det finns en produktsvans inom vissa områden där vi har behov av att gallra och har därför inlett process. Vi gör det här oerhört noggrant, säger Buskhe till TT och fortsätter:

ANNONS

- Det är produkter som inte har lönsamhet och företaget måste säkerställa att vi har pengar.

Samma sak gäller marknadsföringsbiten av företaget runtom i världen. Saab finns representerat i 35 olika länder men enligt Buskhe är det nu ett tiotal länder som kan vara aktuella att strykas från listan.

- Det finns vissa länder där vi provat att göra affärer men inte lyckats och vi måste ha en övervintringsstrategi, säger han.

Så snabbt som möjligt

Nyheten kring sparpaketet kom i slutet av oktober då Saab presenterade sin senaste kvartalsrapport och hänger samman med satsningen på skolflygplanet T-X som bolaget ihop med Boeing ska bygga för det amerikanska försvaret. Detta är en jätteaffär för Saab som företaget hoppas ger en tydlig snöbollseffekt med ytterligare order när andra länder ska ersätta sina flygplan.

Förändringsarbetet är tänkt att genomföras inom två-tre år.

- Vi kommer att göra det här så snabbt som möjligt och har redan påbörjat det, säger Buskhe.

ANNONS
TT
ANNONS