Scanias dotterbolag Lots säljer tjänster som ska göra svenska åkerier effektivare och mer lönsamma. Nu är siktet inställt på export. Arkivbild.
Scanias dotterbolag Lots säljer tjänster som ska göra svenska åkerier effektivare och mer lönsamma. Nu är siktet inställt på export. Arkivbild.

Scania vill lyfta åkeriernas lönsamhet

Trots låga räntor och hyfsat billiga drivmedel är lönsamheten hos många åkeriföretag dålig. Ett dotterbolag hos lastbilstillverkaren Scania säljer tjänster som hjälper svenska åkerier att tjäna mer pengar genom bättre logistik och nu är siktet inställt på övriga världen.

ANNONS
|

Även om lönsamheten ökat de senaste åren så brukar det sägas att många svenska åkeriföretag bara går med vinst under årets sista tio till tolv dagar. I Sverige har konkurrensen från lågprisländer inom EU lyfts fram som en orsak, men det handlar också om bristfällig logistik. Många svenska lastbilar står helt enkelt stilla alldeles för länge och väntar på lastning eller lossning. Det delvis konkurrerande transportsystemet flyget har kommit längre genom att få ner tiderna när planen tar ombord nya passagerare eller gods.

Skogstransporter

Scanias dotterbolag Lots Group hjälper åkerierna att bli effektivare. Dels med erfarenheter från den egna lastbilsproduktionen, men också med hjälp av data från de omkring 300000 uppkopplade Scaniabilar som används världen runt i dag. Men det handlar förstås inte bara om omtanke från Scanias sida – bättre lönsamhet hos åkerierna betyder förstås också att de kan investera i nya lastbilar.

ANNONS

Lots har främst arbetat med den svenska skogsnäringen. Daniel Edman har ett åkeri i Ockelbo och transporterar i huvudsak timmer och har använts Lots tjänster i två år.

- Jag får hjälp med effektivisering och information så vi kan minska väntetiderna vid till exempel sågar. Vi får också information så vi kan styra om trafiken om det blir nödvändigt, säger han till TT.

Lönsamheten viktigast

Scanias vd Henrik Henriksson anser att alla inblandade parter vinner när logistiken effektiviseras.

- Oavsett bransch kan man öka utnyttjandet av fordonen. Det handlar om att se över hela logistikflödet, att identifiera flaskhalsar, att analysera utnyttjande av lastförmåga, väntetider och att lagar efterföljs. En transport som inte är hållbar är varken bra för miljön eller lönsamheten, säger han till TT.

- Många åkerier ligger bara på ett par procents ebit (rörelseresultat) och det motsvarar kanske de sista elva, tolv dagarna på året. Kan det bara ökas med en extra dag eller två så betyder det jättemycket för lönsamheten.

ANNONS

Satsar på export

Det nya målet för Scania är att exportera Lots logistiktjänster, påpekar Henrik Henriksson.

- Vi har testat att modellen i Sverige och ser att den fungerar. Den stora potentialen finns inom gruv- och skogsnäringen i Asien, Afrika och Latinamerika och det är där vi ska växa.

TT

Fakta: Svensk åkerinäring

Sveriges åkerinäring består av cirka 10000 åkerier.

Branschen omsätter cirka 160 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 4 procent av BNP.

Branschen sysselsätter drygt 86000 personer, varav drygt 10500 kvinnor.

80 procent av allt gods som transporteras i Sverige fraktas med lastbil.

Källa: Sveriges Åkeriföretag

ANNONS