Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

SJ hoppas på mindre tågstrul efter krismöte

Tåg som ställs in, avgångstider som ständigt flyttas fram 15 minuter och trög administration vid omledning av tåg. Det är problem SJ vill att Trafikverket åtgärdar efter midsommarhelgens tågkaos.

Drygt 36 000 tågresenärer fick kasta om sina midsommarplaner efter ett omfattade elfel i Stockholm dagen före midsommarafton. Nu har SJ och Trafikverket träffats och diskuterat en ny handlingsplan för storhelger.

- Det är oacceptabelt med de prognoserna som vi fick från Trafikverket. Våra resenärer måste kunna lita på prognoserna så att de kan ta egna beslut, säger Crister Fritzson, vd på SJ.

I mötet lade SJ fram tre förslag: stopp för alla jobb på järnvägen inför stora resdagar, snabbare omledning av tåg och trovärdigare prognoserna för nya avgångstider.

Crister Fritzson beskriver mötet som konstruktivt och han tror att den handlingsplan Trafikverket nu ska rita upp kan vara klar till hösten.

Kan dröja

Trafikverket är inte riktigt lika optimistiska. Jobbstopp för större åtgärder finns redan i dag och kommer inte att utökas ytterligare. Lösningar på de två andra förslagen är på gång – men dröjer.

- Det går inte att snabba på omledningarna rakt upp och ned i dag. Men det är på väg och kommer under nästa år, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket.

Även han beskriver mötet som konstruktivt.

- Det som vi håller med om är att det kunde ha varit bättre kommunikation till resenärerna. Vad kan vi göra så att det fungerar bättre så det inte blir minutuppdateringar? Där måste vi gå över till något annat, det är något vi tar till oss, säger Bengt Olsson.

Krävs bättre info

Tågtrafiken har gått smidigare de senaste åren, enligt Crister Fritzson, men de åtgärder Trafikverket just nu gör har gjort infrastrukturen extra känslig.

- Vi ser positivt på de åtgärderna men under tiden krävs ännu bättre planering och information. Det ska vara så enkelt som möjligt för kunderna att resa, säger han.

MEST LÄST